SAS fortsätter att förbättra för Skandinaviens frekventa resenärer och inleder nu ett test där de flesta utrop ombord, utom de säkerhetsmässiga, tas bort på flyg med avgångstider före klockan nio på morgonen.
De flesta som reser ofta med SAS känner redan till informationen och serviceerbjudandet ombord. Därför kommer Silent Morning Flights nu att testas under perioden maj till september på SAS samtliga SAS inrikesavgångar och flyg mellan Skandinavien.
Hur gick det med här, efter september? Jag har inte åkt några morgonflighter under oktober/november, så undrar om det har fortsatt.
Någon morgonpigg som vet? @Agö?
Hur gick det med här, efter september? Jag har inte åkt några morgonflighter under oktober/november, så undrar om det har fortsatt.
Jag upplever att det fungerar dugligt. Vissa utrop måste göras antar jag, men den långa hälsningen följt av genomgången av kollegornas namn och menyvalen i de olika kabinklasserna har jag sluppit på tidiga morgnar från Sturup, Gardemoen och Arlanda.
Här är mina anteckningar (jag hade sinnesnärvaro nog för att ta sådana så tidigt på morgonen):
05:52: boarding
Helt tyst fram till "boarding completed" 06:10 (det ska sägas att stämningen alltid är dämpad ombord och att det sällan finns behov av att ropa ut att alla ska flytta sig för att andra ska kunna komma fram eller dylikt)
06:11: pladder från kaptenen ca 45 sekunder
06:12-06:13: första övergripliga säkerhetsinstruktioner (laptops, säten, bord)
06:15-06:18: säkerhetsinstruktioner
06:19: Samsunginstruktioner
Helt tyst fram till 07:09 då styrman meddelar att det är 15 min kvar till landning, följt av instruktioner från besättningen
Helt tyst fram till landning
I princip helt tyst fram till gate
Så visst följs det. Precis som @pswe skriver är ovan ju obligatoriskt. I övrigt är allt bortskalat (servering, allmänt pladder från cockpit, vi har landat punktligt osv.)