Senaste nytt

Tvist Thai airways

smygarn

Medlem
Bakgrund
Detta är min anmälan till Allmänna reklamationsnämnden

"Den 29 juni nekades jag att checka in. Resan var ursprungligen osd-arn-bkk tur och retur. Sträckan osd-arn hade tidigare ställts in och en återbetalning på 632 kr hade gjorts, utifrån kontakt med Thai skulle det gå bra att ta sig till arn på egen hand och checka in där som vanligt. När jag ska checka in på arn säger personalen att det står refund på alla sträckor och att jag måste ringa resebyrån för att ordna det. Ringer resebyrån som försöker ordna det och som dessutom talar med incheckningspersonalen för att försöka lösa det men inget hjälper och jag får inte åka med trots att jag som kund inte har gjort något som helst fel. För att ta mig till bkk var jag tvungen att boka nya biljetter som var betydligt dyrare. Den ursprungliga biljetten kostade 8957 kronor och den nya biljetten med ett annat bolag senare samma dag kostade 22621 kronor. Då det är uppenbart att det är någon på Thai som tryck refund på alla sträckor och inte bara osd-arn har ju jag drabbats av merkostnader trots att jag som kund inte gjort något fel. Därför vill ha ersättning med mellanskillnaden som blir 13664 kronor."

Allt som jag skrivit till Arn har jag belagt med bilagor som visar att det är som jag hävdar, Thai air har inte ens bemödat sig att svara på anmälan till Arn. Det tycker jag tyder på att Thai vet att man fuckat upp min biljett men vill inte ta ansvar för att ställa saker till rätta, flygbolaget ville inte ens göra en ombokning till senare flyg. De nya biljetterna från resebyrån med start från Arlanda såg helt riktiga ut, biljetten fanns även som bekräftad på check my trip samt Thai air:s app och där kunde jag även välja sittplats. Det stod även "Notice you depart from Stockholm but return to Ostersund. Hur ska jag kunna veta att det är något som är fel?

Arn har fattat följande beslut

"Nämnden rekommenderar Thai Airways International PCL att betala 13 664 kr. Thai Airways International PCL har inte svarat i ärendet. Nämnden lägger därför anmälarens uppgifter till grund för beslutet. Eftersom anmälarens krav inte är uppenbart ogrundat ska det godtas."

Nuläge
Har naturligtvis varit i kontakt med Thai både innan och efter anmälan till Arn men därifrån får jag bara ickesvar, man bemöter påståenden som inte ens finns men har i alla fall varit tydlig med att man inte kommer att betala ut några pengar.

Så till min fråga, finns här någon jurist eller annan kunnig som kan svara på om det är värt att ta detta fall till Tingsrätten genom ett så kallat förenklat tvistemål? Hur skulle mina chanser i en sådan förhandling se ut? Eftersom summan jag vill ha understiger halvt prisbasbelopp så riskerar jag max 2-3000 kr i rättegångskostnader om jag skulle förlora. Så hur ser mina chanser i fråga att en Tingsrätt går på min linje?
 

Bryant

Medlem
Jag är inte jurist men jag saknar lite info.

Bokade du hos en resebyrå? Är det inte resebyrån som ska dras till ARN om någon där gjort fel?

Grymt trist när det skiter sig pga av att någon klantat sig.
 

smygarn

Medlem
Jag är inte jurist men jag saknar lite info.

Bokade du hos en resebyrå? Är det inte resebyrån som ska dras till ARN om någon där gjort fel?

Grymt trist när det skiter sig pga av att någon klantat sig.
Ja bokad hos resebyrå, men det är ju mer bara en förmedlare. När första sträckan ställdes in fick jag ju nya korrekta biljetter från resebyrån, så felet måste ju ligga hos thai.
 

smygarn

Medlem
En uppdatering om mitt ärende. Tog det till tingsrätten genom ett förenklat tvistemål. Thai air har inte svarat tingsrätten därav har tingsrätten utfärdat en tredskodom till min favör. En vecka efter att tingsrätten meddelat domen hör Thai av sig och vill ha kontouppgifter för utbetalning och idag har pengarna kommit in på kontot.
Lite märkligt agerande av Thai att inte ens svara arn, tingsrätten eller att begära återvinning av tredskodomen och sen helt plötsligt betala ut pengarna. Även trist att man som trogen kund måste ta det hela vägen genom rättsliga instanser för att får tillbaka de pengar man har rätt till.
 

SK989

Medlem
En uppdatering om mitt ärende. Tog det till tingsrätten genom ett förenklat tvistemål. Thai air har inte svarat tingsrätten därav har tingsrätten utfärdat en tredskodom till min favör. En vecka efter att tingsrätten meddelat domen hör Thai av sig och vill ha kontouppgifter för utbetalning och idag har pengarna kommit in på kontot.
Lite märkligt agerande av Thai att inte ens svara arn, tingsrätten eller att begära återvinning av tredskodomen och sen helt plötsligt betala ut pengarna. Även trist att man som trogen kund måste ta det hela vägen genom rättsliga instanser för att får tillbaka de pengar man har rätt till.
Jag har varit med om precis detta med ett annat flygbolag (SAS var det), d.v.s. de svarar inte tingsrätten alls som då meddelar tredskodom. Därefter betalar de snällt utan att ens ansöka om återvinning av tredskodomen. Min teori om ett sådant agerande är att man inser att man kommer att förlora men man vill varken erkänna det inför en domstol eller att tingsrätten ska säga att man förlorat i sak, utan endast p.g.a. underlåtenhet att svara.
 

JacobGBG

Medlem
Kul att du delar med dig av erfarenheten.
Är inte förvånad över Thais agerande även om det är tråkigt.
Sannolikt räknar det med att man inte kommer driva det hela, de lägger själva in minimala resurser och bara betalar sig ut från eventuella följder när dessa når denna dignitet (legala följder).
 
Toppen