Senaste nytt

Två Thai-maskiner stillastående på Arlanda (17-18 dec)?

henke12

Medlem
Ni som åkt med och har connection i BKK får jättegärna uppdatera vad Thai gör vid försening (och vilken kompensation de erbjuder?)
Alltså kompensation tror jag du kan glömma vid försening + missad anslutning.
Liten fikavoucher eventuellt

De bokar troligen om dig till nästa möjliga flyg som tar dig till din destination så fort som det går!
Hotell bjuder de säkert på om det inte går att åka vidare samma dag.
Annars har du väl hemförsäkring?
 

Philip G

Medlem
Alltså kompensation tror jag du kan glömma vid försening + missad anslutning.
Liten fikavoucher eventuellt

De bokar troligen om dig till nästa möjliga flyg som tar dig till din destination så fort som det går!
Hotell bjuder de säkert på om det inte går att åka vidare samma dag.
Annars har du väl hemförsäkring?

Tack för inspel, är detta baserat på dina erfarenheter av Thai eller andra upplevelser?

Jag bör väl kunna utgå från att de följer EU261? Och om de inte matchar business i ersättningsflyg återbetalning av EB?
 

henke12

Medlem
Tack för inspel, är detta baserat på dina erfarenheter av Thai eller andra upplevelser?

Jag bör väl kunna utgå från att de följer EU261? Och om de inte matchar business i ersättningsflyg återbetalning av EB?

Inga egna erfarenheter av thais irrops men överlag.

Ja, du bör kunna utgå från eg261/2004
Men det blir ju ett ”efterspel” som du fixar med när du väl landat (eller är hemma igen så du slipper lägga semester på det)
 

011430121

Medlem
Tack för inspel, är detta baserat på dina erfarenheter av Thai eller andra upplevelser?

Jag bör väl kunna utgå från att de följer EU261? Och om de inte matchar business i ersättningsflyg återbetalning av EB?
Nej, du får enligt EU 261/2004 75% av de poäng du har betalt för din biljett, om det är med pengar du betalt får du 75% av det beloppet
Men bekymra dig inte om det, du skall ju resa på söndag om jag minns rätt, det är ju oceaner av timmar innan dess.
 
  • Gilla
Reactions: jsn

henke12

Medlem
Nej, du får enligt EU 261/2004 75% av de poäng du har betalt för din biljett, om det är med pengar du betalt får du 75% av det beloppet
Men bekymra dig inte om det, du skall ju resa på söndag om jag minns rätt, det är ju oceaner av timmar innan dess.
Beror ju även på vad förseningen hamnar på i slutändan.
Åker du tex ARN-BKK-HND-SYD och blir sen ut från Arlanda, och thai bokar om dig till BKK-SYD för att du missar BKK-HND får du ingen ersättning om du landar samtidigt som du skulle gjort med HND-SYD

och om orsaken är ex väder på ARN blir det heller ingen kompensation
 

lillemannen

Medlem
Thai är inte så glada att kompensera i Thailand. I bästa fall får du en voucher så du kan äta och blir ombokad till nästa flyg men inget mer. Finns en del som väntar på återbetalning av biljetter och mellan skillanden på biljett kostnad. Vi själva tog en voucher som jag använde nu i början av december.
Överlag är inga Asien airlines glada för att ersätta när du väl har landat i Bangkok.
 

Tomas E

Medlem

Och här är svaret från Thai
På grund av felen tvingades flygbolaget flyga in tekniker från Thailand för att laga flygplanen, som enligt Jonas Broström har läckt hydraulisk olja.
Märkligt, hydraulolja och gaffatejp kan man väl hitta på närmare håll? ;)
 

lillemannen

Medlem
Märkligt, hydraulolja och gaffatejp kan man väl hitta på närmare håll? ;)
Kanske har använt fel hydraulolja. SAS använde fel fett i landningställen på Dash 8 om jag inte minns fel så packningarna inte höll tät.
 

Tomas E

Medlem
Kanske har använt fel hydraulolja. SAS använde fel fett i landningställen på Dash 8 om jag inte minns fel så packningarna inte höll tät.
Om man ska vara mer allvarlig är det väl rimligt att misstänka att de gör något fel i underhållet om två flygplansindivider av samma modell visar upp samma fel med en dag emellan, och det inte är ett så nytt flygplan att det rör sig om konstruktionsfel.
 
Toppen