Tänkte dela med mig av min Visa historia:
Bor i New York (bredvid ryska visa kontoret) med svenskt pass och amerikanskt visa.
Var i Ryssland veckan innan midsommar och skulle fixa visum en månad innan. Jag hade läst på EU reglerna och USA reglerna, hade invite från Hilton Leningradskaya (mkt trevligt hotell för övrigt), var också beväpnad med en väl ifylld ansökan, ett pass som går ut om ett år och vår globala försäkring. Kommer dit för besök 1, fallerar pga att mellannamn saknas på hotellinbjudan och min försäkring var inte good enough... till besök 2 var jag beväpnad med nyinköpt reseförsäkring och en uppdaterad inbjudan....vad kan gå fel...
Svaret är, det finns EU regler, USA regler och regler för EU medborgare i USA....den sista blev problemet.
Mitt USA visum går ut 31:a Juli, det innebär normalt rött kort för ryskt visum....men efter samtal med ambassaden kom det fantastiska svaret: No problem, you have a US visa, but you also don´t have a US visa.... 2 veckor senare var mitt ryska visum klart och jag blev inte riktigt klok på hur dom jobbar - vidare svårt var det inte, det var rätt underhållande faktiskt - gör jag det igen (Moskva var värt allt strul) så gör jag det själv (och bor på Hilton Leningradskaya)