Senaste nytt

Turkish, Hur är dom ?

Mr Basic

Medlem
Några som har en ny update kring dessa på senaste tid? Positiv /negativ? A330-300.
Om man, som vi, reser 2 så tycker jag Turkish A333 är bland det mest bekväma man kan resa i business (även LOT har liknande stolar/config i sina B788/B789). Har flugit med Turkish till Kapstaden samt Mauritius. :)

Edit. En brasklapp för om Turkish uppdaterat sin business (till ngt sämre) även på A333, var ett par år sedan jag flög med dem sist.
 

Senator

Moderator
Jag har själv inlett en bojkott av Turkish sedan 2012. Det finns ingen tvekan om att deras mat & dryck är grym, loungen i Istanbul mycket unik, och att deras hårdvara överlags är bra. Men, det är två saker som jag anser är väldigt fel:

1. "Who is serving who". Ja visst, ett #ilandsproblem att ironin är hög gällande "Miles & Smiles" eftersom leenden inte ingår i affärsklass. Men med nästan 20 segment mellan 2009 och 2012 så insåg jag att bemötande inte passar mig

2. Men det är den nonchalanta hållningen till den elementära säkerheten som verkligen stör mig:
Rökning i cockpit
2x Rökning i främre toalett som inte hanterades bra
Ingen insamlingen av glas innan landning

Så nej, ingenting för mig.

Några som har en ny update kring dessa på senaste tid? Positiv /negativ? A330-300.

Jag var ”tvungen” att boka Turkish ARN-HKT då jag behövde 4 platser + INF samt rakaste vägen till HKT. Det har gått ett antal år sedan senaste resan.

Det som var bra:
* A330-300 mellan ARN-IST. Jag gillar den öppna hårdvaran
* Mat och dryck mellan ARN-IST bra för intra-Europa
* Gratis wi-fi
* Mycket fokus på Mini
* Business Loungen i IST är en stor lekplats för stora och små. Kanske lite väl stor och därmed mindre lyxigt
* Grymma amenities för stora och små: Versace för kvinnor och män. Särskilt den vita kvinnliga necessären var smakfull. Mini-Senator fick en necessär, en påse med leksaker samt ett kit med blöjor och dyl

Det som inte var bra:
* Tycker rent allmänt att maten är lite överreklamerat
* Dryga, halvt-intresserade kvinnliga flygvärdinnor. ”Who is serving who”?
* På tok för långsam middags-service. Det tog 3.15 innan mitt andra tjat om att släcka ljuset fick effekt
* Alldeles för tidig frukostservering. Ljustet kom på redan ETA minus 3t och allt var undanplockat ETA minus 90min

Summa summarum: bra hårdvara, lounge väger inte upp för taskig och arrogant attityd. Jag kommer inte undvika, men hellre inte gå omvägen för att åka Turkish. Tycker fortfarande deras säkerhetstänk är suspekt.
 

pep

Medlem
Turkish er meget "Turkish", dvs. en anelse provensiel, isaer FA mangler noget exposure, internationalitet (professionalitet?). Isaer paa economy faar man meget for pengene. Business sammenligner jeg med LOT og Aeroflot: acceptabelt, fint, OK produkt. Men med en del halm i træskoene
 

Lord

Medlem
Sitter just nu på TK1795, på gott humör efter gateuppgradering till business. Gillar TK, deras mat i economy överträffar oftast Lufthansas i business.
 

swb

Medlem
Jag hamnade i en rätt trist kärra från Istanbul till Afrika och även Afrika - Istanbul och Istanbul - Arlanda när jag åkte, lite tråkigt då jag ju gärna hade velat sova ikapp på flyget men gick sådär med gamla stolarna (var dock väldigt nöjd med service och mat, det var nästan så de serverade för mycket mat).
 

Mr Basic

Medlem
Jag hamnade i en rätt trist kärra från Istanbul till Afrika och även Afrika - Istanbul och Istanbul - Arlanda när jag åkte, lite tråkigt då jag ju gärna hade velat sova ikapp på flyget men gick sådär med gamla stolarna (var dock väldigt nöjd med service och mat, det var nästan så de serverade för mycket mat).
B737-800?
 
  • Gilla
Reactions: swb

swb

Medlem
Japp, verkar vara exakt den. Helt OK säten alltså, ska verkligen inte klaga - men hade ju bokat för att få lie-flat bed om man ska köra möten i Afrika och vara någorlunda fräsch för en snabb tur.

I-landsproblem. Förlåt.
 
Toppen