Senaste nytt

Turkish Airlines "uppdaterar" Miles&Smiles

Fast det är ju en del rätt fantastiska milespriser ser jag. En t&r ARN-IST-DXB i Economy med seat guaranteed (biljett även om awards är slut) kostar 55.000 miles. 34.000 miles för en vanlig awardbiljett. Det är ju inte alls illa. Tittar man på milespriserna så ser du ut som om de är hälften av vad EB kostar inom europa och mellanöstern.

Ehh, så billig er det jo ikke. Europe-Middle East = 40000 poeng t/r med Lifemiles så å kalle det "fantastisk" er jo en overdrivelse.
Av det jeg kan se er milesprisene i "seat guaranteed" til destinasjoner både vest og østover dyre. Greie nok priser på "Limited", men hjelper jo ikke dersom det er vanskelig å få plasser med disse prisene.
Er vel ellers dessverre blitt så dårlig som man forventet, og dermed er programmet omdøpt til "Miles and Tears" ;)

Ehh, så billig er det jo ikke. Europe-Middle East = 40000 poeng t/r med Lifemiles så å kalle det "fantastisk" er jo en overdrivelse.
Av det jeg kan se er milesprisene i "seat guaranteed" til destinasjoner både vest og østover dyre. Greie nok priser på "Limited", men hjelper jo ikke dersom det er vanskelig å få plasser med disse prisene.
Er vel ellers dessverre blitt så dårlig som man forventet, og dermed er programmet omdøpt til "Miles and Tears" ;)

Med LifeMiles kostar det 70000 miles t/r i Business Class till Mellanöstern, jämfört med 49000 miles hos M&S. Priserna för "limited capacity" gäller även på Star Alliance flygningar. Vet inte hur många bonusprogram där man kan resa till Australien i Business Class för 105 000 miles t/r. Att man kan boka enkelbiljett med *A är också en förbättring då detta inte fungerade tidigare.

Konsekvensen av förändringarna är att jag inte kommer vara lika lojal mot Turkish i framtiden, och t.ex resa mer på SAS biljetter i V-klass eller Plus inom Europa och United över Atlanten.

Det är massvis med försämringar. Tycker dock det finns ett antal guldkorn. Om det stämmer att de släpper fler limited seats är det ju bra också, men det får man väl se hur det blir med. M&S är inte mitt primära program och lär inte bli heller, men det blir ju en del Miles dit, så då får man ju nyttja dem där dem är bra.

Men visst, vi kan ändra till klagomuren och gå igenom alla försämringar. Det blir allt rätt mycket att prata om då. :)

Jag kan börja. Allt är i princip sämre utom de saker jag nämnt. :)

Awardtabellen har reviderats ytterligare en gång. Priserna som visades tidigare var tydligen bara för one-way. En t/r till USA i Business kostar alltså 180K miles inte 90K. Detta är kriminellt!

Det får nog antingen bli EuroBonus eller Oneworld för mig i framtiden…

EDIT: Avvaktar och ser om det är en bugg i hemsidan.

Last edited:
Det är ju så dumt så man blir mörkrädd... Det verkar ju inte vara en bugg med tanke på senaste uppdateringen som nu listar one-way och return tickets i tabellen.

TK är ju fullständigt usla om detta stämmer. För det är en sådan fantastisk förämring att jag ändå inte kan sluta fundera på om det är ett misstag. Någon har laddat fel basvärden eller nått. För det är ju helt kriminell höjning på ALLA rutter annars.

Jag som tyckte de skärpt till sig senaste året, men nu är de ju tillbaka på pajasnivå igen. Först lanserar de den nya sajten, sen ändrar de den efter en vecka eller två och dubblar alla redan ökade rutter. Så vad som än stämmer är de ju fullständiga pajaser igen...

Verkar ju deprimerande.
Jag hade tänkt göra en statusmatch till M&S, men jag avstår nog nu med dessa massiva försämringar av deras FF-program.

EDIT: Avvaktar och ser om det är en bugg i hemsidan.

Låt os hoppas på att detta inte stämmer, vare sig det är en bugg eller mänskliga faktorn. Helt sjukt att det ska "kosta" så mycket för en award plats... Ska nog dra iväg ett mail och kolla om detta stämmer, inte för att jag har så höga förväntningar på ett svar men....

Låt os hoppas på att detta inte stämmer, vare sig det är en bugg eller mänskliga faktorn. Helt sjukt att det ska "kosta" så mycket för en award plats... Ska nog dra iväg ett mail och kolla om detta stämmer, inte för att jag har så höga förväntningar på ett svar men....

Ett tips är annars att du tar kontakt med marknadschefen för Sverige. Kontaktdetaljer finns längst ner på sidan.

Viktigt meddelande - Turkish Airlines Stockholm får nya telefonnummer! - Turkish Airlines

Jag har skrivit till dem via det där formuläret, så får vi se om man får ett svar. Deras Facebook-sida är ju rätt så useless...

Toppen