Senaste nytt

Turkish Airlines döper om lounge i Istanbul, "July 15 Heroes of Democracy Lounge"

Status
Stängd för vidare inlägg.

Dr. Miles

Expert
Bojkott är alltid enkelt när det handlar om att säga en sak på ett forum... jag tror inte detta kommer påverka Turkish ett dugg, ej heller ändra företagspolicies hur de flesta resor köps in osv.

Inom ett år har de flesta glömt det där o hoppar högt när billiga Businessbiljetter finns till Bangkok. :)
Ja, det var många som skrev att de skulle inte flyga med Qatar Airways mer när denna tråd (Qatar Airways - ett bolag man borde bojkotta?! | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor) dök upp men sedan vissa av dem tyckte att det var okej att flyga med Qatar Airways igen när Business class kampanjer regnade vecka efter vecka. :)
 

mjulven

Medlem
Det är upp till var och en vad man väljer att flyga med och vart man åker. Jag undviker som grundregel allt som har med diktaturer att göra eller där det finns sådana tendenser när jag reser privat. I jobbet reser jag knappt alls utanför Sverige, så där är det inte en fråga.

Privat har jag en gång varit i Hong Kong, vilket gav mig dåliga vibbar. Så det lär det inte bli så värst mycket mer av.
 

Abbs

Medlem
Det här blir nog ingen spik i kistan för Turkish, men det lär vara en bidragande faktor. Saknas bara att TK blir ett s.k. "torrt" bolag, då går der bog snabbt utför ;)

Sen att moralryttare ska påpeka om andra bolag som också ägs av diktaturstater; jag flyger varken Saudia, Emirates, eller Turkish. För att nämna några :)
 
Som tidigare nämnts så är det tråkigt att blanda in politik när det kommer till flygbolag. Vilket i och för sig är svårt då många bolag är statligt ägda. Ska man också bojkotta ett flygbolag (som t ex. Turkish Airlines som i detta fall p g a namnbyte utav lounge i Istanbul) ska man även bojkotta t ex. Qatar, Emirates, Ethihad, Saudi Arabian etc) om syftet till bojkotten är rent politiskt. Personligen så väljer jag att inte flyga med t ex. Turkish Airlines då jag tidigare flugit med dem och inte riktigt gillar deras säkerhetstänk. Känner mig t ex. mer trygg ombord på t ex. Lufthansa, Swiss eller SAS framför Turkish Airlines. Sedan tidigare har jag valt att alltid bojkotta bolag som Etihad, Emirates och Qatar och det är helt och hållet politiskt. Gillar inte riktigt idén med att t ex. HBTQ personer i dessa länder fängslas för sin läggning ifall de visar detta öppet och då jag själv är öppet gay ser jag ingen idé att gynna bolag (och länder) med att lägga mina pengar i deras kassalådor. Nej, då väljer jag hellre Lufthansa, Swiss, BA etc. vars länder de tillhör står upp för människans lika värde. Den champagne jag t ex. missar på Qatars Economy kan jag kompensera med några glas när jag kommer fram till resmålet. Inte mer än så.

Dock gör vi alla ett val och inget är rätt eller fel och man ska varken bli hyllad eller dömd för det flygbolag man själv väljer när man ska ut och resa.
 

Glenn E

Medlem
Det ovanstående var ett tungt politiskt inlägg. För mycket för min smak. TK för min del hamnar inte så högt på listan men då främst pga säkerhetsläget i regionen.
Men med rätt kampanj utesluter jag inte att köpa en biljett av dem igen.
Det finns väldigt många bolag man skulle få utesluta om man har höga moraliska styltor.
 

pep

Medlem
Undviger ingen. The more the merrier...!! At vores CIP lounge i Istanbul skifter navn er ret barnligt i min optik, men det skulle da ikke få mig til at tøve et sekund fra at gå ind i den. Atatürk ville formodentlig have vendt sig i sin grav, hvis han vidste. Oplevelsen er tit større med mindre kendte selskaber som f.eks. PIA, Malawi Airlines, RwandAir, Solomon Airlines, Burundi Air, Lao Aviation, og DRC airlines. Jeg er også ret vild med SU. Azerbaijan Airlines får gode anmeldelser for tiden. Mærk livet :) Eller som Merpati Air havde som slogan: "Get the feeling" - det var jo lidt sjovt, fordi de havde faktisk en del crash...
 
Last edited:
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen