Senaste nytt

Turkish Airlines öppnar ny linje till Kinshasa, D. R. Kongo

Dr. Miles

Expert
Helt sant. Min tanke då,och nu också får jag i hastigheten erkänna:eek: att detta också var platser där man inte gärna hade plan stående över natten.

Ja, man vill gärna slippa sån här händelse eller hur? (se från 1:17:00)
[video=youtube;oK4I81-c7p8]http://www.youtube.com/watch?v=oK4I81-c7p8[/video]
 

Alf

Medlem
Jag var för ett antal år sedan med om att sätta upp driften av Kindu flygplats i D.R. Kongo, i närheten av gränsen mot Rwanda. Det var så pass osäkert så det gick inte att genomföra på ett civil personal utan det var Försvarsmakten i Sverige som på uppdrag av FN drev flygpatsen där under ett år. Även flyglinjerna Till Kindu från Kinshasa och andra platser drevs av FN med gamla ryska plan och rysk besättning eftersom dessa var billigast att leasa in på uppdragen. Dessa flygplan skulle inte ens få komma i närheten av Europeskt luftrum p g a sin standard.
Skulle inte heller åka dit ens på en gratis biljett i F klass.
 

NyfikenGrau

Medlem
Vad är den primära målgruppen för en sådan här linje? FN-personal?

Länder som precis kommit ut ur krig har väl enorma behov av att bygga upp infrastruktur, så företag inom elkraft, telenät, vägbyggnad etc. kan nog vara intresserade. Åt andra hållet har väl Kongo en hel del naturresurser att sälja.

Grannen i söder, Angola, har ju fullständigt exploderat vad gäller utveckling de senaste åren och har t.o.m. börjat importera arbetslösa från krisdrabbade Portugal!
 

twiggs

Medlem
Detta är ju ganska normalt för alla bolag, att ha flyg stående på outstations är det sista som de önskar. Däremot så är det nog så att besättningen inte övernattar utan att de i många fall flyger med på returen. Antar att en hel del av dessa flygningar därför är dyra i drift pga dubbla besättningar.

På några ställen i Afrika vet jag att Brussels Airlines crew åtföljs av tungt beväpnade säkerhetsvakter mellan flygplatsen och det ställe där personalen sedan övernattar.

Men om det är som du säger, att personalen på outbound sitter ner i kabinen och gör ingenting på vissa flygningar – var sitter då denna personal i kabinen för att klara av att jobba på returen sedan? Lär knappast vara i ekonomi då man är rätt mör efter en sådan flygning kan jag anta. Sitter de i Business så upptas en dryg tredjedel av den kabinen av personal (vilket jag inte bara kan tänka mig stämmer).
 

A380*G

Medlem
På några ställen i Afrika vet jag att Brussels Airlines crew åtföljs av tungt beväpnade säkerhetsvakter mellan flygplatsen och det ställe där personalen sedan övernattar.

Men om det är som du säger, att personalen på outbound sitter ner i kabinen och gör ingenting på vissa flygningar – var sitter då denna personal i kabinen för att klara av att jobba på returen sedan? Lär knappast vara i ekonomi då man är rätt mör efter en sådan flygning kan jag anta. Sitter de i Business så upptas en dryg tredjedel av den kabinen av personal (vilket jag inte bara kan tänka mig stämmer).

Vet inte vilka plan de olika bolagen kör, men de flesta långdistansplan har crew rest area under passagerardäck.
 

Fredrik

Medlem
Det mest troliga är att besättningarna övernattar i Kinshasa på stans enda hyfsade hotell. Jag har sett på Tripadvisor vilket det är. Förmodligen har besättningarna förbjudits lämna hotellområdet. Det är normalt för flygbolag som flyger på lustiga destinationer som Kinshasa eller Lagos eller liknande.
 

Kricka

Medlem
I t.ex. Kigali finns det alldeles utmärkta hotell. Gator och trottoarer är bättre (och renare!) än
i de flesta länder jag besökt (130+).
 
Toppen