JacobGBG
Medlem
Fyfan... det är väl farligt?!
Gottröra.
Gottröra.
Kom till Istanbul med AirFrance nu i fredags 6 januari. Vid 17-tiden började det att snöa och blåsa på ordentligt. Det dåliga vädret höll i sig hela lördagen, i stort sett alla flighter var inställda. Flygplatsen i stort sett lamslagen. Trafiken började så smått komma igång igen under söndagen, men ett stort antal flighter inställda. Att flighter är inställda även idag måndag 9 januari är nog att räkna med. Mitt tips, undvik Istanbuls flygplats några dagar till om det går.
Var planerat att jag skulle börja återvända till Stockholm från Istanbul (via Paris) under lördagen, men kom iväg först 23.35 söndag kväll. Då ombokad för 4:e gången, direktflighten Istanbul - Stockholm.
För första gången i mitt liv har jag i helgen övernattat oplanerat på en flygplats, närmare bestämt i CIP-loungen. Vi var nog ett 100-tal resenärer som var kvar i loungen. Under helgen har det varit kaos på Istanbuls flygplats. Upplevde att det kom ca 10-15 cm snö på flygplatsen. Snöröjning verkar de inte ha så mycket att komma med. Snöhögar lite här och där, de skottade i princip bara där planet stod parkerat vid gaterna. Snön "utanför" planet kördes ner. Många transportbilar körde med snökedjor. Igår kväll när vi lämnade Istanbul så var det lätt snöfall och runt 0 grader. Det som slog mig var att ingen deicing utfördes på de flighter som avgick. Innan start såg jag att vingen var helt täckt med iskristaller som gnistrade under startbanans sken...
Även om jag håller med dig om att de är struliga vid strul, men de är inte direkt ensamma om att ha problem när det snöar. Jag pendlade mycket till AMS under en period och det var ingen lysande kombo med 1-2cm snö i Amsterdam heller... Det är många flygplatser som inte hanterar snö väl tror jag.Vad som följde var ett totalt obakabelt bolag till att hantera situationer som denna. Flyg var strandade i 2 dagar pga snö. Bevisligen är snö ingen super ovanlighet i Istanbul och TK kanske borde fundera mer på att ha beredskap för detta då det händer. Vi pratar ju faktiskt om ett av de större flygbolagen i världen och inte ett inrikesbolag i Kongo.
Turkish i denna situation är mitt eget personliga tycke ett ****bolag. Jag råkade ut för exakt samma scenario 2 år sedan under samma period och liknande snöstorm.