Senaste nytt

Turkish Airines 9/1-17 Trubbel.

fredrik996

Medlem
Fick mail om att checka in på Turkish imorgon 1735 från ARN för vidare färd mot Istanbul och Dubai där jag skall landa tisdag morgon.

Till min förvåning gick det inte att checka in på morgondagens flight pga nån anledning som jag ska söka upp på deras hemsida.

Går till hemsidan och kollar efter flighter som är berörda på grund av snön som dom varnar för.
Där står inget om flighten jag är bokad på till istanbul TK1796 imorgon 9/1 googlar flighten och den ser ut att gå i tid när jag söker på google.

Sitter just nu i kö på Turkish telefonsupport som dom hänvisar till.

Vad kan jag annars göra om flighten ställs in?
Skärmavbild 2017-01-08 kl. 23.26.34.png
Skärmavbild 2017-01-08 kl. 23.28.00.png

IROPS är det som många citerar som TKs svaga sida. Jag rekommenderar dig att vara på plats på ARN tidigt för att prata med deras incheckning om du inte kan nå dom på telefon .

Last edited:
Problemet är IST som ligger under snöstorm, så jag skulle inte sätta för mycket förhoppningar till den flighten,snarare att få en alternativ rutt.

Finns ens chans att bli ombokad och komma fram någorlunda i tid? eller är det bara att vänta?
Turkish Airlines 3 flighter idag ser ju inte lovande ut från Arlanda.

Tips på alternativ att försöka bli ombokad?
Är Qatar de bästa och föreslå? Hinner nog inte ut i tid och bli ombokad med Emirates, ska man försöka få dom att skicka mig med Norsken?

Finns ens chans att bli ombokad och komma fram någorlunda i tid? eller är det bara att vänta?
Turkish Airlines 3 flighter idag ser ju inte lovande ut från Arlanda.

Är Qatar de bästa och föreslå? Hinner nog inte ut i tid och bli ombokad med Emirates, ska man försöka få dom att skicka mig med Norsken?

Lufthansa via Frankfurt?

*sorry - såg först nu att du skrev det igår.

Lufthansa (via Frankfurt) eller SAS/Swiss (via Zürich) känns väl spontant som troligast eftersom de är med i Star Alliance. Problemet är väl att kl 16-17 idag så har väl deras flyg gått, så då kommer man inte iväg förrän imorgon förmiddag.

Lufthansa finns, sen finns också Ethiopian. Det blev jag ombokad till en gång när TK var försenade. Jag skulle också till Dubai den gången. Det var kontoret på Arlanda som kirrade det hela åt mig och min kollega den gången. När man har med TK att göra, se till att du själv kollar upp alla alternativ, flightnummer, tider osv, så du kan ge dem "tips".

Lufthansa finns, sen finns också Ethiopian. Det blev jag ombokad till en gång när TK var försenade. Jag skulle också till Dubai den gången. Det var kontoret på Arlanda som kirrade det hela åt mig och min kollega den gången. När man har med TK att göra, se till att du själv kollar upp alla alternativ, flightnummer, tider osv, så du kan ge dem "tips".
Samma erfarenhet här. Var i tid på Arlanda och var förberedd med hur du vill bli ombokad. När jag råkade ut för en inställd flight var det inga problem att boka om till andra bolag inom Star Alliance.

• Gilla
Reactions: Gus
Kom till Istanbul med AirFrance nu i fredags 6 januari. Vid 17-tiden började det att snöa och blåsa på ordentligt. Det dåliga vädret höll i sig hela lördagen, i stort sett alla flighter var inställda. Flygplatsen i stort sett lamslagen. Trafiken började så smått komma igång igen under söndagen, men ett stort antal flighter inställda. Att flighter är inställda även idag måndag 9 januari är nog att räkna med. Mitt tips, undvik Istanbuls flygplats några dagar till om det går.

Var planerat att jag skulle börja återvända till Stockholm från Istanbul (via Paris) under lördagen, men kom iväg först 23.35 söndag kväll. Då ombokad för 4:e gången, direktflighten Istanbul - Stockholm.

För första gången i mitt liv har jag i helgen övernattat oplanerat på en flygplats, närmare bestämt i CIP-loungen. Vi var nog ett 100-tal resenärer som var kvar i loungen. Under helgen har det varit kaos på Istanbuls flygplats. Upplevde att det kom ca 10-15 cm snö på flygplatsen. Snöröjning verkar de inte ha så mycket att komma med. Snöhögar lite här och där, de skottade i princip bara där planet stod parkerat vid gaterna. Snön "utanför" planet kördes ner. Många transportbilar körde med snökedjor. Igår kväll när vi lämnade Istanbul så var det lätt snöfall och runt 0 grader. Det som slog mig var att ingen deicing utfördes på de flighter som avgick. Innan start såg jag att vingen var helt täckt med iskristaller som gnistrade under startbanans sken...

Last edited:
Toppen