Senaste nytt

Turistindustrin i Kina är på god väg att återhämta sig

Jag jobbar i Management på Kinesiskt företag och bor själv i Taiwan. Kina är mångt och mycket igång men gatorna är långt ifrån som de var innan krisen. Sakta, jag menar sakta, börjar folk få tillbaka tron på utelivet men det kommer ta lång tid. Wuhan är fortfarande stängt och det vet alla, alla känner till risken. Wuhan öppnar om en vecka ca säger man. Att åka till Kina och tro man skall vara turist nu är en dålig ide.

I går kväll bad vi teamet som ligger bakom innehållet som publiceras att antingen bemöta feedbacken eller ta ner artikeln ett tag och sen bemöta feedbacken.

Vi som modererar vill betona att Businessclass.se har två olika delar
1. Ett forum där medlemmarnas innehåll är produkten. Vi som modererar pro bono har bara möjligheter att påverka detta
2. En kommersiella sajt med skribentinnehåll samt kommersiella erbjudanden

Artikeln kommer från 2, och olyckligtvis är kommentarsfältet i innehållsplattformen kopplat till forumet. Vet inte om det går att göra något åt detta.

Det finns en forumregel som säger man inte får diskutera moderering. Vi kan inte ta något som vi gör i vår roll som moderator personligt, det skulle nog få oss att surna rejält. Men vi vill åter betona att som moderator, kan inte vi påverka det som kommer från 2. Därför blir det orättvist att hävda att vi skyddar en artikel som vissa medlemmar hävdar är politiskt vinklat medan vi modererar politik från forumet. Vi hoppas alla kan se skillnaden mellan dessa två.

Slutligen fascineras vi åter igen av den enorma negativa energi som vissa av våra medlemmar upprepande gånger lägger mot del 2 av sajten. Vi är tyvärr för naiva när vi tror att vuxna människor kan se skillnaden, och någonstans inne i sin intellektuella förmåga förstå att del 1 av sajten är gratis och frivillig, så man kan helt enkelt strunta i allt som har med del 2 att göra. Vi är också naiva när vi tror att samma medlemmar kan förstå att del 2 behöver skapa intäkter så att del 1 kan fortsätta gratis. Våra förväntningar är uppenbarligen alldeles för höga.

MVH,
Fredrik, Robert och Hans

Självklart är 2 och 1 inte sammankopplade på det sättet, och intäkterna från den kommersiella delen gör säkert så att forumet i dess nuvarande form kan finnas (finns det verkligen någon som tror att den kommersiella biten styrs av er och att ni skyddar artikeln?).

Å andra sidan så förstår jag inte motståndet mot att medlemmar bedriver källkritik (som benämns negativ energi ovan...). Har lite svårt för inställningen "tycker man inte om det kan man bara vara tyst och inte läsa". Inne på forumet så är det väldigt viktigt med källor, källkritik och att inte posta något utan att ha det validerat på längden och tvären. Detta är bra, och gör att nivån på forumet är extremt hög. Är det inte självklart att även bedriva källkritik mot BusinessClass.se också, på samma sätt som många medlemmar är väldigt kritiska mot vad andra gratispublikationer på nätet, såsom Aftonbladet och Expressen, skriver om resor? Jag hoppas inte att man skall tolka inlägget från våra eminenta moderatorer att man inte får vara källkritisk mot artiklar på businessclass.se?!! Detta är ju framförallt viktigt i sådana här tider, då desinformation och försök positiv positionering sker även på statlig nivå, framförallt från det land som artikeln handlade om. Jag hoppas man kan diskutera detta på någorlunda hög nivå från alla håll, och inte nedvärdera andra skribenter med att de inte har tillräcklig intellektuell förmåga..

Toppen