Turbulens, ett av de ord som de som är nervösa inför att flyga reagerar på. Vi är ju många som flyger här och det skulle vara intressant att ta del av era tankar runt det (som inte är panikslagna nervösa passagerare som man hittar om man googlar turbulence)?
Jag flög cross country i USA i veckan och när jag kom ombord så berättade kaptenen att vi hade ett vädersystem som vi skulle passera och att det skulle bli "a few bumps" under 1-1.5h i början av flygningen. Resultatet vart en 6h lång flygning där 50% av tiden var på nivån moderate (se tabellen nedan). Jag hade med mig calma (tugummi mot åksjuka), vilket jag var glad för och jag tuggade glatt i mig en i timmen. Jag var också glad över de lugna perioderna, de 50% var utspridda över hela flygningen.
Jag har bara upplevt Severe en gång under 15 års flygande, det var under landning dessutom, flygplanet följde med vindströmmen rätt ner och hamnade på sidan (jag ska inte försöka uppskatta hur mycket höjd vi tappade och hur mycket vi lutade för det kändes säkerligen mer än det faktiskt var) så det vart en avbruten landning och ett nytt försök. Det hoppas jag att jag slipper uppleva igen, det var långt ifrån en behaglig upplevelse.
Light Chop. Slight, rapid, and somewhat rhythmic bumpiness without appreciable changes in altitude or attitude.
Light Turbulence. Slight, erratic changes in altitude and/or attitude. Occupants may feel a slight strain against seatbelts. Unsecured objects may be displaced slightly. Food service may be conducted and little to no difficulty is encountered in walking.
Moderate Chop. Rapid bumps or jolts without appreciable changes in aircraft altitude or attitude.
Moderate Turbulence. Changes in altitude and/or attitude occur but the aircraft remains in positive control at all times. It usually causes variations in indicated airspeed. Occupants feel definite strain against seatbelts. Unsecured objects are dislodged. Food service and walking are difficult.
Severe. Large, abrupt changes in altitude and/or attitude. Usually causes large variations in indicated airspeed. Aircraft may be momentarily out of control. Occupants are forced violently against seatbelts. Unsecured objects are tossed about. Food service and walking are impossible.
Extreme. Aircraft is violently tossed about and is practically impossible to control. May cause structural damage.
Jag flög cross country i USA i veckan och när jag kom ombord så berättade kaptenen att vi hade ett vädersystem som vi skulle passera och att det skulle bli "a few bumps" under 1-1.5h i början av flygningen. Resultatet vart en 6h lång flygning där 50% av tiden var på nivån moderate (se tabellen nedan). Jag hade med mig calma (tugummi mot åksjuka), vilket jag var glad för och jag tuggade glatt i mig en i timmen. Jag var också glad över de lugna perioderna, de 50% var utspridda över hela flygningen.
Jag har bara upplevt Severe en gång under 15 års flygande, det var under landning dessutom, flygplanet följde med vindströmmen rätt ner och hamnade på sidan (jag ska inte försöka uppskatta hur mycket höjd vi tappade och hur mycket vi lutade för det kändes säkerligen mer än det faktiskt var) så det vart en avbruten landning och ett nytt försök. Det hoppas jag att jag slipper uppleva igen, det var långt ifrån en behaglig upplevelse.
Light Chop. Slight, rapid, and somewhat rhythmic bumpiness without appreciable changes in altitude or attitude.
Light Turbulence. Slight, erratic changes in altitude and/or attitude. Occupants may feel a slight strain against seatbelts. Unsecured objects may be displaced slightly. Food service may be conducted and little to no difficulty is encountered in walking.
Moderate Chop. Rapid bumps or jolts without appreciable changes in aircraft altitude or attitude.
Moderate Turbulence. Changes in altitude and/or attitude occur but the aircraft remains in positive control at all times. It usually causes variations in indicated airspeed. Occupants feel definite strain against seatbelts. Unsecured objects are dislodged. Food service and walking are difficult.
Severe. Large, abrupt changes in altitude and/or attitude. Usually causes large variations in indicated airspeed. Aircraft may be momentarily out of control. Occupants are forced violently against seatbelts. Unsecured objects are tossed about. Food service and walking are impossible.
Extreme. Aircraft is violently tossed about and is practically impossible to control. May cause structural damage.