Senaste nytt

TUI flyg försenat 16 timmar, ersättning?

Frågar åt en bekant. Det här med ersättningar inom flyg är inte min expertis.

Om ett flyg skulle lyft runt 07 på morgonen men inte kom iväg förrän typ 22.00 p.g.a tekniskt fel.
Då har man väl rätt till betydligt mer ersättning än 2.000kr?

Hon sa att de hade fått 2.000kr av flygbolaget (för hela sällskapet? Ska fråga om mer info imorgon) och det tyckte jag lät som sinnessjukt lite för den typen av försening då jag hade ett liknande case med släktingar förut och de fick en riktigt bra slant i kompensation om man räknade in 261/2004 och dels egna kortförsäkringar. Mer rimligt borde ju vara någonstans 3-4.000kr / person exkl egna försäkringar för detta?

Behöver man driva det själv via ARN eller finns det liknande sidor som flightright (som inte 'suger' lika mycket)?
Denna person orkar nog inte lägga ner så mycket tid på sånt här men om det handlar om flera tusen som de går miste om kanske de omvärderar?

Det rör sig om ett TUI flyg till LCA.

Last edited:
EU 261/2004 gäller, den ersättning de fått är säkert något annat. Bara skicka in till flygbolaget att de kräver ersättning enligt 261/2004. Finns en gigantisk tråd om just detta

Charterbolagen har väl också ersättning enligt paketreselagen (1/7 av resans totalpris om förseningen överstiger 8 timmar). Nu vet jag inte om de två ersättningarna tar ut varandra, dvs man kan enbart välja en av dem. Men jag tror de kompletterar varandra, dvs bägge kan krävas. Tror det står något om detta i tråden.

Här är vingresors villkor. Antar att TUI jobbar med samma vilkor: Flygförseningar | Ving

EU 261/2004 gäller, den ersättning de fått är säkert något annat. Bara skicka in till flygbolaget att de kräver ersättning enligt 261/2004. Finns en gigantisk tråd om just detta

Håller på att läsa igenom den tråden just nu.
Om du menar denna? Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

Så man tar kontakt med TUI och plintar ner ett email?

Personligen har jag haft bra med flyt så här långt.
När LH hade strejk för några sedan var typ 97-99% av alla flyg inställda men inte mitt flyg till ARN. Aldrig sett FRA så dött som då..

Charterbolagen har väl också ersättning enligt paketreselagen (1/7 av resans totalpris om förseningen överstiger 8 timmar). Nu vet jag inte om de två ersättningarna tar ut varandra, dvs man kan enbart välja en av dem. Men jag tror de kompletterar varandra, dvs bägge kan krävas. Tror det står något om detta i tråden.

Här är vingresors villkor. Antar att TUI jobbar med samma vilkor: Flygförseningar | Ving

Tack, ska kika.

Har inte så mycket info ännu utan frågade hur resan var idag men hade inte tid att prata så länge.
Tänkte jag skulle försöka hjälpa till att kolla, dock inte expert på området men det lät som riktigt dåligt kompenserat enligt mig sett till omständigheterna.

Uppdaterar tråden när jag vet mer.

Last edited:

Det som resebolagen erbjuder är för förlorad semester, det tar inte PP något sätt bort ersättning enligt 261/2004.

Toppen