Senaste nytt

TSA öppnade våra väskor och förstörde innehållet

nilsson

Medlem
Jag flög till New York den 18:e, AMS-JFK. P.g.a. dimma på Schiphol så blev många ankommande flyg försenade, så det beslutades att vänta en timme för att få med fler passagerare. När vi väl kommer fram till JFK så saknas väldigt många väskor, och personalen säger hela tiden "om ni går ut utan er väska så kastar vi den". Det tar 1,5h för dem att komma på att väskorna inte lastats alls, så jag åker från JFK 3,5 timme efter bokningens ETA. Min gissning är att priority-baggage och shortcon-baggage blev stående på Schiphol eftersom de fick för ont om tid att lasta det.

Ett dygn senare, 19:e klockan 22:30 så ringer receptionen och säger att min väska har anlänt. Taggen visar då att den lastades på KL643 som ankom kvällen den 18:e, så väskan har stått på JFK hela dagen. Nu till varför detta inte är OT: När jag öppnar väskan så ser jag att tullen öppnat väskan (ok) och öppnat alla pack-kuberna med kläder (ok) och sedan bara slängt i allt igen (inte ok).
 

agehall

Medlem
När jag öppnar väskan så ser jag att tullen öppnat väskan (ok) och öppnat alla pack-kuberna med kläder (ok) och sedan bara slängt i allt igen (inte ok).

Borde man inte kunna fakturera TSA för tiden det tar att ordna upp sina kläder igen? Det där är inte OK öht.
 
Jag ska till USA och skulle vilja bunkra upp (10 st 10,35 centiliter flaskor à $5) med min favorit-after shave, som inte går att få tag på i Europa. Jag räknar med att spara $50 (frakten) jämfört med att beställa online. Vad tycker ni, är detta en bra ide? Är det vanligt att TSA vill jävlas med folk som har incheckade vätskor?
 

RickardG

Medlem
Jag ska till USA och skulle vilja bunkra upp (10 st 10,35 centiliter flaskor à $5) med min favorit-after shave, som inte går att få tag på i Europa. Jag räknar med att spara $50 (frakten) jämfört med att beställa online. Vad tycker ni, är detta en bra ide? Är det vanligt att TSA vill jävlas med folk som har incheckade vätskor?
Tar du det som handbagage så ligger du väldigt nära gränsen, kankse bättre med nio flaskor i så fall, om ni inte är två som reser. Eller varför vill du checka in flaskorna?
 

Corvette

Medlem
Min erfarenhet gäller enbart motorolja,sprit och AC påfyllning R134a.
Brukar vara en 8 liter vätska av olika slag i incheckad resväska/or dom flesta gånger jag åkt och det enda som TSA plockat ut under alla år är R134a "tuberna" vid ett flertal tillfällen. Fast köper man R134a påfyllning utan manometer så brukar den klara sig förbi deras kontroll. Så dina flaskor borde enligt min erfarenhet inte vara något som dom reagerar på.
 

RickardG

Medlem
Det är centiliter så det blir ju mer än en liter totalt.

Om varje flaska är mer än en dl så måste han ju checka in flaskorna.
Ah, My bad, jag var för fokuserad på totalgränsen på en liter... Hur som helst, nio flaskor klarar iaf gränsen på en liter, men inte gränsen på 3,4 Oz per flaska så visst, ska du vara helt utan risk blir det väl incheckning som gäller.
 
Varje flaska är lite större än 0,1 liter = 1 deciliter = 10 centiliter = 100 milliliter så det är incheckning som gäller. För 10 år sedan skickade jag mejl till flygplatsen och frågade om det fanns en vätskegräns för incheckat bagage. Då fick jag 5-6 konstiga mejl tillbaka där de ville att jag skulle göra något (det är länge sedan så jag minns inte exakt, men de ville att jag skulle göra någon slags återbekräftning eller liknande, troligtvis för att kolla upp min IP-adress). Givetvis blev det sedan "red flag alert" vid incheckningen och en man dök upp och tog min väska direkt. Så trevligt att man fick den behandlingen när man ville göra rätt för sig och kolla upp vilka regler som gäller...
 
Toppen