Senaste nytt

TSA är för söta...

TSA är underbetalda och hunsade och de tar i värsta fall ut sin frustration på dig. De har all tid i världen att jävlas med dig om de känner för det.

Jodå, med lite otur kan du träffa på TSA före checkpoint. I detta fall fick jag pga priority tag förfrågan på ARN (beviljades som trogen resenär) trots att jag inte flög business, tillsammans med att jag hade "för" brottom ifrån bagage bandet på EWR träffa TSA (de har kameror) som följer dig även där! veta att jag inte följde "standard beteende".

Jodå, med lite otur kan du träffa på TSA före checkpoint. I detta fall fick jag pga priority tag förfrågan på ARN (beviljades som trogen resenär) trots att jag inte flög business, tillsammans med att jag hade "för" brottom ifrån bagage bandet på EWR träffa TSA (de har kameror) som följer dig även där! veta att jag inte följde "standard beteende".

Intressant. Hoppas det händer mig någon gång då jag har lite tid över. Svar 1a lär bli "None of your business" och forsätter de jävlas får man väl ta dit en LEO och reda ut saken. TSA har exakt 0 befogenheter där.

Vänta nu - om man ska in i USA så träffar man väl inte direkt på TSA? Har man en kort transfer och ska byta terminal (och därmed gå igenom security) så stöter man dock på dem.

Det stämmer att det inte är TSA i passkontrollen men det är CBP och de, precis som TSA, ingår i DHS. Båda dessa myndigheter har gott om anställda som beter sig illa och det finns noll möjligheter att upprättelse mot dem. Det pekar mot att systemfelet egentligen är något hos DHS.

Ja, DHS är inte friskt alls. Visste inte att CBP låg under dem numera.

CBP har jag dock mindre problem med när de ställer frågor - de ska ju ändå på något sätt avgöra om jag uppfyller alla krav för att lagligt komma in i landet. Men om jag vet vad jag heter eller inte påverkar knappast transportsäkerheten, vilket TSA har ansvar för...

Glömmer aldrig minen på killen i passkontrollen på ORD som ville leka 20 frågor med mig. Vad jag än svarade tog han frågan ett steg till:
-Vad ska du göra här? -Semester!
-Vad ska du göra under semestern? -Se mig omkring i Chicago!
-Vad ska du se? -Sevärdheter, muséer!
-Vilket muséum? (Här tröttnade jag...) -The Surgical Muséum!!! (Hade sett det på en karta jag kollade i ombord på planet.)

Konstig blick följde...

-Är du läkare? -Nä, musiker!
Sedan gav han upp och stämplade mitt pass.

Toppen