Senaste nytt

Trump gör det dyrt för utlänningar att besöka amerikanska nationalparker.

Homer

Medlem
President Trump’s Executive Order Making America Beautiful Again by Improving Our National Parks

As of January 1, 2026
A nonresident fee that will be charged to each non-U.S. resident aged 16 and older that visits any of 11 of the most visited national parks:
Acadia, Bryce Canyon, Everglades, Glacier, Grand Canyon, Grand Teton, Rocky Mountain, Sequoia & Kings Canyon, Yellowstone, Yosemite, and Zion.
Non-U.S. residents will pay the standard entrance fee at each of these parks, plus a $100 fee per person aged 16 or older.

How many people are covered by a nonresident fee?​

Each non-U.S. resident aged 16 and over will be charged the $100 nonresident fee. This is a per-person fee.

What is the price of the America the Beautiful Annual Pass?​

The Departments of the Interior and Agriculture created a new pricing tier for the America the Beautiful Annual Pass starting January 1, 2026.
U.S. residents will be able to purchase an annual pass for $80.
Nonresidents will be able to purchase an annual pass for $250. The $250 pass covers the entire vehicle, or 2 motorcycles,
or the passholder plus three additional adults in their party (where per-person rather than per-vehicle fees are charged).

How will fee free days work?​

Fee free days generally allow free entrance to all park visitors. Beginning in 2026, fee free days at national parks will only be for U.S. residents.
Non-U.S. residents will have to pay the entrance fee and nonresident fee as normal.

Last updated: March 5, 2026

Tolkar jag det rätt med att America the Beautiful Annual Pass för $250 ger oss utbölingar fritt inträde till alla nationalparker med bil och max fyra vuxna? I så fall snabbt rätt fördelaktigt om man besöker mer än en park och är minst två vuxna. Eller har jag missat något?

Tolkar jag det rätt med att America the Beautiful Annual Pass för $250 ger oss utbölingar fritt inträde till alla nationalparker med bil och max fyra vuxna? I så fall snabbt rätt fördelaktigt om man besöker mer än en park och är minst två vuxna. Eller har jag missat något?
Bortsett från att du betalar tre gånger så mycket som amerikaner?
De får såklart göra vad de vill, det är inget jag tänker diskutera här.

Dessutom kräver en del parker reservation och den kostnaden ingår inte i inträdesavgiften

Så friluftsliv i USA har blivit dyrt, kanske läge att överväga andra aktiviteter
t.ex. att som @palmen dricka öl.

Eller åka till Kanada i stället, jag var där i höstas och då var inträde till alla parker gratis,
därför att de vill locka fler besökare efter skogsbränderna.

Bortsett från att du betalar tre gånger så mycket som amerikaner?
De får såklart göra vad de vill, det är inget jag tänker diskutera här.

Ja, givetvis bortsett från det. Årskortet kan väl fortfarande vara fördelaktigt mot alternativet att betala in i varenda nationalpark om man tar en längre roadtrip (och/eller kommer tillbaka inom 12 månader)? Min fråga var om jag missuppfattat något eller om kortet är väldigt fördelaktigt jämfört mot att betala kontant in i flera parker. Tolkar jag det rätt så kostar ett besök för två vuxna med bil till Grand Canyon mer än $250 om man betalar med kort. Det var frågan.. ;)

Verkar oerhört kontraproduktivt. Känner en barnfamilj som var över till Florida på påsklovet. De vände när det stod klart att det skulle kosta $200+ för att besöka Everglades. Om syftet är att hålla utlänningar borta från nationalparker så kommer man nog lyckas.

Ja, givetvis bortsett från det. Årskortet kan väl fortfarande vara fördelaktigt mot alternativet att betala in i varenda nationalpark om man tar en längre roadtrip (och/eller kommer tillbaka inom 12 månader)? Min fråga var om jag missuppfattat något eller om kortet är väldigt fördelaktigt jämfört mot att betala kontant in i flera parker. Tolkar jag det rätt så kostar ett besök för två vuxna med bil till Grand Canyon mer än $250 om man betalar med kort. Det var frågan.. ;)

Ja, så har det alltid varit, nu är det ännu fördelaktigare eftersom Donald lagt till en avgift som är per person om man inte har passet.

Toppen