Senaste nytt

Tror ni Norwegian startar Göteborg-New York med Boeing 787?

Såklart hellre UA... Men tyvärr ligger det nog långt borta?! Tror DY ligger närmre. Även om första longhaul säkerligen blir något Mellanöstern bolag (Qatar?)..
 
Tills dess de får ordning på sin LH-flotta spelar det ingen roll vilka linjer de startar - man kommer ju inte våga flyga med dem oavsett eftersom man riskerar att bli strandad.
 
Talade med en högt uppsatt person på Landvetter som förklarade att kostnaden för ett flygbolag att starta upp linjen GOT-NYC ligger på ca 350-400 miljoner SEK (bara i uppstartningskostnader alltså). Verkar inte som att man ogenomtänkt vill "testa" linjen på grund av kostnaden. Man vill nog veta säkert att det går runt. Tror inte DY skulle fixa bra beläggning på den linjen. Han på Landvetter sa att de hoppades på UA pga Eurobonus samt vidare förbindelser i USA.
 
marviil;211043 kostnaden för ett flygbolag att starta upp linjen GOT-NYC ligger på ca 350-400 miljoner SEK (bara i uppstartningskostnader alltså). [/QUOTE skrev:
Låter väldigt mycket, det skulle betyda att DY har en uppstarts kostnad ex flygplanen på sina nuvarande långlinjer på ca 2,5 till 3 miljarder SEK vilket jag tvivlar på.
Jag kan ha fel men vill minnas att när SAS startade SFO sa man att kostnaden var ca 10 miljoner SEK i uppstarts kostnad.
 
Slottiderna i NYC är nog multum mycket dyrare än desamma i SF och/eller Oakland, kan nog tänkas vara en av de större utgifterna. Tycker dock 400 miljoner låter åt helskotta för mycket.. Exemplet ovan med DY är riktigt bra.

Delta Airlines var ju riktigt nära att dra igång linjen 08-09 men backade pga krisen, nån som har koll på vad de uppskattade uppstarten till för kostnad?
 
Kan väl också vara en skillnad på om man drar igång från en existerande hub eller om det är ny flygplats i båda ändarna. Har DY fullt etablerat sin hub på JFK ännu? Har de inte det, så borde det kunna bli mycket dyrare.
 
Toppen