Senaste nytt

Trevlig stad att tillbringa tid i

Berlin som många redan sagt, det är nära och enkelt. Jag gillar även München, även om det är dyrare. Prag är en annan trevlig stad för en weekend.

@kretskort en pärla enligt mig är Toulon som ligger i sydvästra Frankrike, var i staden tillsammans med några BC vänner för ca 5 år sedan, SAS flög direkt dit från CPH

Jag har en dröm om att kunna hyra en lägenhet i Toulon en vecka och kunna gå ner på gågatan om morgonen och handla grönsaker, frukt, samt besöka någon av bagerierna även slinka in till slaktaren för att köpa ny uppskuren skinka till brödet och avnjuta detta på en liten solig balkong

I Toulon är det en militärflygplats som även används av civila flygningar, Marseille flygplats ligger även den i närheten och trafikeras av flera bolag.

Skulle man vilja studera närområdet så kan man nå många intressanta platser inom någon timme med bil eller tåg.

Oavsett vart du reser ha en trevlig upplevelse och självklart delge oss det på BC

Toulon - Wikipedia

Jag har en förkärlek till Barcelona då jag bodde där under ett år och jobbade.
Fantastisk stad med bra tåg, buss och metro nätvärk och relativt billig att leva i.

Staden är enligt mig otroligt mysig och stor nog för att lära sig nya saker hela tiden =)
Strand, shopping, mat, kultur, närhet till vandring och bra golf. Saker jag uppskattar.
Återkommer gärna dit trots extremt många besök sedan jag flyttade hem 2009

Precis något sådant jag tror jag söker. Vad är de som lockar i dessa städer?
Bologna
Trevlig lagom stor stad för att man ska kunna gå runt ganska mycket. Bra mat och shopping. Aldrig sett så många butiker för pyjamas och nattkläder. Roligt.
Mycket inhemska turister.

Tarragona
Oklart vad som egentligen lockar utöver bra mat och trevligt att gå omkring.
Mycket inhemska turister.

Malaga stad
Vi brukar bo inne på gågatan, Le Petit Plaza, vilket möjliggör kort transportsträcka till restauranger på kvällen. Gå till stranden tar 15min.
Även här är det relativt mycket inhemska turister vilket borgar för bra mat om man inte är precis på gågatan.
Oklart om jag skulle vilja bo här men vi återkommer med en resa hit nästan varje år så nått bra är det.

En annan vinkel på frågan, men varför inte försöka bli kär i ett land...? Irland är ett mycket trevligt land och har mycket att erbjuda utanför Dublin. Det finns hyggliga buss och tågförbindelser till städer som Galway, Athlone, Cork, Waterford etc, och dessa samhällen är tillräckligt små för att man skall kunna vandra runt i dem till fots.

Finns oändligt många vackra städer och byar i Portugal, förutom såklart Porto och Lissabon.

Ofta hela lägenheter, med standard som i svenska storstäder, och priserna ligger på 350-500kr/natt. Kaffe för fem kronor, och ett vinglas för tio.

Personligen röster jag för Lissabon, som jag tycker är oslagbart i Europa. Som folk redan påpekat finns ju dock rätt många städer, av mindre storlek, som är njutbara också i Frankrike, Spanien, Italien och Tyskland (och priserna utanför de allra största städerna är generellt ”bra”).

Ska man inte bo permanent vill man ju hålla flygpriset nere, så du kanske får låta flygpriserna påverka lite. Bologna, som någon nämnt, är ju en plats med generellt låga flygpriser (utan att nödvändigtvis behöva flyga Ryanair)

Tack för alla svar hittills! Det blir nog lite plottrigt om jag svarar alla, men jag ska försöka utveckla mina tankar.

Jag har tidigare varit utomlands i lite längre perioder. Då främst i Asien. Överlag har det varit positivt då det finns mycket att göra, är relativt prisvärt och lätt att träffa folk. Men ju längre man är där desto mer begränsad blir man av saker som långa flygresor, visum och språk. Och det är nog ännu värre nu med pandemin.

Så egentligen skulle vilja göra samma sak fast i Europa. Åker jag till en större stad blir det nog ändå svårt att göra saker som att bjuda dit en kompis, att under en period jobba på distans därifrån eller att åka tillbaka för att lära sig språket eftersom kostnaden troligen inte kommer att motsvara mervärdet. Samtidigt får det inte vara en stad med så pass dåligt utbud att man snabbt tröttnar.

Jag har i alla fått lite idéer av den här tråden hur jag kan göra mer efterforskningar. Till exempel verkar populära städer för utbytesstudenter passa ganska väl och gå att hitta mer information om.

Toppen