Senaste nytt

Trevlig stad att tillbringa tid i

kretskort

Ny medlem
Hej,

Som många andra så har jag under pandemin funderat på att få lite omväxling genom att spendera mer tid utomlands. Söker man på nätet hittar man dock främst information om semestermål eller ganska intetsägande jämförelser mellan länder. Men vilka städer passar för lite längre vistelser?

Jag tänker mig något som är tillräckligt rolig för att besöka i en vecka men tillräckligt prisvärd för att stanna i månader. Med prisvärt syftar jag främst på boende, infrastruktur, kulturliv och annat som främjar livskvalité på mellanlång sikt. Därmed bör det var ganska urbant, med lokaltrafik eller gångvänligt, och relativt nära flygvägen. Helst också hyfsat välmående politiskt.

Det verkar betyda mindre huvudstäder eller regionala centrum i Västeuropa. Till exempel Lissabon, Sevilla, Valencia, Montpellier, Ljubljana o.s.v. Men skulle även kunna betyda mindre städer, eller vissa områden i större städer. Det verkar dock som sagt ganska svårt att hitta mer praktisk information om liknande områden och på något sätt måste man nog begränsa det innan man man åker runt på besök.

Åsikter, erfarenheter och tips uppskattas.

Hej,

Som många andra så har jag under pandemin funderat på att få lite omväxling genom att spendera mer tid utomlands. Söker man på nätet hittar man dock främst information om semestermål eller ganska intetsägande jämförelser mellan länder. Men vilka städer passar för lite längre vistelser?

Jag tänker mig något som är tillräckligt rolig för att besöka i en vecka men tillräckligt prisvärd för att stanna i månader. Med prisvärt syftar jag främst på boende, infrastruktur, kulturliv och annat som främjar livskvalité på mellanlång sikt. Därmed bör det var ganska urbant, med lokaltrafik eller gångvänligt, och relativt nära flygvägen. Helst också hyfsat välmående politiskt.

Det verkar betyda mindre huvudstäder eller regionala centrum i Västeuropa. Till exempel Lissabon, Sevilla, Valencia, Montpellier, Ljubljana o.s.v. Men skulle även kunna betyda mindre städer, eller vissa områden i större städer. Det verkar dock som sagt ganska svårt att hitta mer praktisk information om liknande områden och på något sätt måste man nog begränsa det innan man man åker runt på besök.

Åsikter, erfarenheter och tips uppskattas.
Berlin! Även om prisnivån gått upp en del senaste åren är det fortfarande prisvärt med stort utbud.

Har alltid tänkt att jag vill bli "kompis" med en stad att alltid återkomma till, men aldrig lyckats. Berlin är nära på, men kan också vara Barcelona. Billigare är det i Polen. Men Kroatiens skärgård är magisk. Sen bli man ju sugen på Italien ibland. Och just det, jag behöver hälsa på i Marsellie igen har jag lovat...och Paris på vintern är lugnare. Och så håller det på sådär. Nog om mig.

Har du testat Prag?

Skopje - hyfsat bra prisläge, billigt att ta sig dit med Wizz. Man kan promenera dagligen och testa kaféer. Hyra bil på helgerna och utforska landet. Finns mycket att se om man gillar natur och vandring. Lokaltrafiken är billig, eller så köper man sig en cykel.

Som ausländer kommer du trivas kanon, folk är vänliga. Enkelt att hyra lägenhet i en månad eller två. Det är politiskt defekt, men inget som du kommer drabbas av.

Berlin! Även om prisnivån gått upp en del senaste åren är det fortfarande prisvärt med stort utbud.
Berlin har jag av en händelse besökt för några år sedan med baktanken att flytta dit. Då fastnade jag inte för staden och sedan kom Asien och andra saker emellan. Det var mest bemötandet överlag, vilket säkert inte är något problem i praktiken, och att jag tyckte avstånden var ganska långa trots bra lokaltrafik. Men det kan ha berott på mig och där jag var också så det kan nog vara dags för ett nytt besök då det i övrigt fanns många fördelar. Vilka områden är det man ska kolla på idag?

Berlin har jag av en händelse besökt för några år sedan med baktanken att flytta dit. Då fastnade jag inte för staden och sedan kom Asien och andra saker emellan. Det var mest bemötandet överlag, vilket säkert inte är något problem i praktiken, och att jag tyckte avstånden var ganska långa trots bra lokaltrafik. Men det kan ha berott på mig och där jag var också så det kan nog vara dags för ett nytt besök då det i övrigt fanns många fördelar. Vilka områden är det man ska kolla på idag?
Visst är Berlin stort, så det kan bli många kilometer med transport. Dock tycker jag att kollektivtrafiken är smidig. Med cykel kommer man också snabbt runt. De olika stadsdelarna har sin charm och är nästan som egna små samhällen i sig själv. Satt och flabbade med en gubbe på Konrad Tönz för något år sen. Han hade enligt utsago (kanske lite tillspetsat) inte lämnat Kreuzberg senaste 30åren...

Områden - det beror på vad du är intresserad av. Själv har jag exempelvis följt Prenzlauer Berg från 'alternativt häng' för dryga 20 år sen till idag (I princip) helt gentrifierat med snordyra barnvagnar på parad. Fortfarande ett charmerande område med (som så många andra ställen i Berlin) breda lummiga gator med träd och breda trottoarer och caféer.

Kreuzberg är en annan favorit. Rör du dig ut mot Neukölln får du gradvis en mer brokig (positivt i min optik) komposition av människor, restauranger och kulturellt utbud. Sträckningen längs U1 och U8 har varit återkommande inslag för egen del genom åren. Oh, glömde nästan nämna Bergmannkiez. Alltid trevligt. Dessutom ett stenkast från Tempelhof där man kan känna historiens vingeslag och även kuta eller cykla en runda på landningsbanorna.

Mitte tycker jag har varit lite småtråkigt, men har på senare år blommat upp. I synnerhet om man håller sig en bit från det stora turistmagneterna. Fehrnseheturm är ju en viktig ikon, men det kan man ju se från alla håll och kanter :)

Inser att jag kan fortsätta skriva om Berlin i spaltmeter. Har skeppat in Berlintips i ett gäng andra trådar tidigare. Håjta om du fattar tycke och vill ha fler pointers.

Har alltid tänkt att jag vill bli "kompis" med en stad att alltid återkomma till, men aldrig lyckats. Berlin är nära på, men kan också vara Barcelona. Billigare är det i Polen. Men Kroatiens skärgård är magisk. Sen bli man ju sugen på Italien ibland. Och just det, jag behöver hälsa på i Marsellie igen har jag lovat...och Paris på vintern är lugnare. Och så håller det på sådär. Nog om mig.

Har du testat Prag?

Var i skärgården? Ska till Kroatien imorgon för Wrc rally och flyger till SPU :)

Toppen