Senaste nytt

Trenitalia blir Skyteam-partner

"SkyTeam and Trenitalia, Italy’s leading rail operator and part of FS Group, have signed a Memorandum of Understanding (MOU) to offer customers a wider choice of destinations across Italy. Announced today at the World Aviation Festival in Amsterdam, the partnership will enable customers to explore Italy using high-speed Frecciarossa train services - Trenitalia’s high-speed network in Italy - facilitating intermodal travel across the country by combining air and rail itineraries in a single reservation.

With Trenitalia as part of SkyTeam’s global network, customers will be able to book a journey that connects air and rail segments. For example, customers will be able to fly from New York-JFK to Rome Fiumicino, collect their bags and continue their journey by Frecciarossa train"


Kan ju bli riktigt bra iom att många fina orter i Italien inte betjänas direkt av flyg, men har bra tågförbindelser till Rome, Milano, Bologna, Napoli, Pisa etc dit SAS flyger. Och om det kommer går att tjäna poäng till SAS Eurobonus, ännu bättre!

"Once the partnership with Trenitalia is in place, SkyTeam frequent flyers will be able to earn and spend miles when traveling on eligible Frecciarossa rail itineraries and members of CartaFRECCIA, the loyalty program of Trenitalia’s high-speed train network, will earn and burn points when flying on eligible SkyTeam flights. SkyPriority services will be offered at railway stations where possible, benefiting SkyTeam Elite and Elite Plus members and Trenitalia’s CartaFRECCIA Platinum and Gold members."
 
Kul! Men trist att ITA Airways uttåg, och SAS intåg, i Skyteam inte innebär någon vidare bra direkttrafik mellan Skandinavien och Italienska flygplatser med Frecciarrossa. Ska man ändå byta i Paris och/eller Amsterdam så finns det ganska många möjligheter att nå även mindre italienska flygplatser.

Redan hösten 2025 får man Frecciarossa till Malpensa genom färdigställande av en nordlig tågpassage från terminal två. Bergamo/Orio al Serio ansluts också 2026 men vet inte om man kommer begränsa den trafiken till Regional/Intercity.

Med ovan sagt så är det såklart ändå välkommet, speciellt om status hos Skyteam skulle kunna ge lounge-access på alla Trenitalias lounger även utan anslutande resa. Finns 14 stycken om man räknar även de som heter "Club" (mer sparsmakade, likt som de som SJ har)
 
Kul! Men trist att ITA Airways uttåg, och SAS intåg, i Skyteam inte innebär någon vidare bra direkttrafik mellan Skandinavien och Italienska flygplatser med Frecciarrossa. Ska man ändå byta i Paris och/eller Amsterdam så finns det ganska många möjligheter att nå även mindre italienska flygplatser.

Redan hösten 2025 får man Frecciarossa till Malpensa genom färdigställande av en nordlig tågpassage från terminal två. Bergamo/Orio al Serio ansluts också 2026 men vet inte om man kommer begränsa den trafiken till Regional/Intercity.

Med ovan sagt så är det såklart ändå välkommet, speciellt om status hos Skyteam skulle kunna ge lounge-access på alla Trenitalias lounger även utan anslutande resa. Finns 14 stycken om man räknar även de som heter "Club" (mer sparsmakade, likt som de som SJ har)
ITA har väl knapp några avgångar till Skandinavien, jämfört med SAS?

Och hur är dessa lounger? Mat eller bara dryck och snacks?
 
ITA har väl knapp några avgångar till Skandinavien, jämfört med SAS?

Och hur är dessa lounger? Mat eller bara dryck och snacks?

Ursäkta otydligheten. Menade just att trots att ITA (som mycket riktigt hade obefintliga anslutningar till Skandinavien) byttes ut mot SAS så blev det inte värst mycket bättre.

De som heter "Lounge" har fika och kall mat och de som heter Club har oftast bara kaffe och någon croissant. Om det finns alkoholservering så är det nog begränsat till öl i kylen. Jag har inte sett vin eller drinkar.
 
Bokade precis en Business biljett med Trenitalia, Bologna-Venedig. Är det några perks med Skypriority, lounge etc? Kan jag tjäna Eurobonuspoäng?
 
Toppen