Senaste nytt

Trasigt baggage igen

Brukar SAS ersätta sånt här?

Air France kvaddade min väska en gång och ersatte hela väskans värde (vilket inte var stort, den kom från Åhléns) utan krångel och beklagade olägenheten (innehållet var oskadat men väskan helt inbucklad).
Varför skulle de inte ersätta detta? Mig veterligen är SAS duktiga på att ersätta när väskor går sönder, åtminstone när man kommer till Arlanda där jag fick byta en hard case väska där ett hjul var borta samt att den spruckit lite. Fick en helt ny likvärdig väska i en modell lite större. Allt var fixat på några minuter.
Det finns dock vissa gulf-bolag som inte tar sitt ansvar när resenärer i första klass får sina väskor förstörda och innehållet i väskorna.

Ja, jag har ingen aning hur de brukar göra som sagt (därav min fråga). Det är sällan jag ser just flygbolagen diskuteras utan det brukar vara försäkringsbolagens ersättningsvilja som mest lyfts fram.

Sköter inte Samsonite hela SAS hantering av dessa ärenden, eller minns jag helt fel? Det är i teorin en bra lösning för alla parter.
  • SAS kan kapa nästan alla hanteringskostnader för detta, bortsett från en affärsrelation med Samsonite
  • Samsonite garanteras intäkter för all hantering av baggage som ska ersättas av SAS. Dessutom kan de säkert i många fall sälja på resenären en dyrare väska (”Din väska motsvarar vår budgetvariant, men för bara 500 kr till kan du få den här jättefina”)
  • Kunden får ökad chans att få en ny väska, i och med att Samsonite har anledning att vara generösare i sin tolkning
Så länge Samsonite inte överdriver sin generositet kommer kostnaden således fortfarande vara lägre för SAS, även om fler kunder får en ny väska (och alltså dessutom blir nöjdare med SAS som leverantör)

Edit: Sökte lite på forumet och hittade att @Andreas Q inte varit så nöjd, så punkt 3 ovan verkar inte alltid stämma... :cool:

Är det någon mer än jag som är förbannad efter att SAS har lejt ut bagage claim till bagsupport powered by samsonite. Tidigare så tog det flera veckor att få sin väska utbytt då man mailade supporten men det var inget knussel utan man fick en identisk väska.

Flög hem från HKG för 3 veckor sedan och väl i CPH så är det inbyggda TSA låset uppbrutet och handtaget skadat. Ordnar med ett claim vid arrival service som man sedermera fyller i på Samsonite . Snabbt svar redan efter 3 dagar men blir erbjuden en American Tourister väska för 1300kr eller 1200kr i voucher att handla i deras butik för. Och väskan SAS hade sönder var en Titan Xenon Deluxe för 2499kr.:mad::mad::mad:

Last edited:
Sköter inte Samsonite hela SAS hantering av dessa ärenden, eller minns jag helt fel? Det är i teorin en bra lösning för alla parter.
  • SAS kan kapa nästan alla hanteringskostnader för detta, bortsett från en affärsrelation med Samsonite
  • Samsonite garanteras intäkter för all hantering av baggage som ska ersättas av SAS. Dessutom kan de säkert i många fall sälja på resenären en dyrare väska (”Din väska motsvarar vår budgetvariant, men för bara 500 kr till kan du få den här jättefina”)
  • Kunden får ökad chans att få en ny väska, i och med att Samsonite har anledning att vara generösare i sin tolkning
Så länge Samsonite inte överdriver sin generositet kommer kostnaden således fortfarande vara lägre för SAS, även om fler kunder får en ny väska (och alltså dessutom blir nöjdare med SAS som leverantör)

Edit: Sökte lite på forumet och hittade att @Andreas Q inte varit så nöjd, så punkt 3 ovan verkar inte alltid stämma... :cool:

Kan man lägga pengar emellan för att få en bättre väska? Det alternativet fick inte jag när min väska gått sönder.

Kan man lägga pengar emellan för att få en bättre väska? Det alternativet fick inte jag när min väska gått sönder.
Inte på Arlanda, men biträdet på butiken som skulle reparera/ersätta min gammal väska sa att jag kunde lägga till xxx antal kronor ifall jag ville ha bättre/större väskor.
Det var i Stockholm.

Toppen