Senaste nytt

Transportera vin i incheckat bagage?

Så här såg det ut igår när jag packade upp 13 flaskor vin/champagne från min tunna tygväska.
Ser att en flaska inte kommit med på bild.

IMG_3739.JPG IMG_3740.JPG IMG_3741.JPG

13 flaskor totalt. Väskan är supertunn och väger nästan inget tom.

Påsarna flaskorna ligger i fyller man luft i mha en liten ballongpump eller liknande. Har även provat sugrör från hamburgerrestaurang och det funkar men är inte att rekommendera om man ska fylla fler påsar.
Om en kanal går sönder så är det lufttäta skott emellan.

Köpte alla flaskor i billiga Andorra och hade gärna köpt mer. Men nu var det tullen, Go Light och att jag även släpade hem en sån här som avgjorde att jag hejdade mig. ;-)

IMG_3742.JPG

OT
Skinkan åkte med i handväskan och inga ögonbryn höjdes så jag gissar att det är vanligt att folk tar hem såna.
Nästa gång jag reser dit ska jag ägna mer tid åt att provsmaka de olika skinkorna och förmodligen satsa på en dyrare.

Jo att Andorra inte ingår i EU vet jag. Men har aldrig sett någon "tull" där. Var iofs ett bar år sedan sist, men ändå. Senast hade jag hyrbil som fylldes till bredden med både det ena och det andra. Såg inte till en tullare någonstans:).

Dessutom fick du ju ta med (utan tull), såvitt jag förstår: 5kg kött samt 8 liter vin. Så du var väl över gränsen med två putor vin:)

Jo att Andorra inte ingår i EU vet jag. Men har aldrig sett någon "tull" där. Var iofs ett bar år sedan sist, men ändå. Senast hade jag hyrbil som fylldes till bredden med både det ena och det andra. Såg inte till en tullare någonstans:).

Dessutom fick du ju ta med (utan tull), såvitt jag förstår: 5kg kött samt 8 liter vin. Så du var väl över gränsen med två putor vin:)

Fullt med tullpersonal och två bilar inne för inspektion när vi passerade.
"Vi" innebär också att jag nallade av mitt resesällskaps ranson. ;-)

Vilken gränsävergång använde du dig av?

Aha, du hade mer än 13 putor alltså:)
Den mot Frankrike. Hade varit på konferens i Toulouse...
12 1/2 för att vara petimeter.
Vi åkte genom gränsen mot Spanien för vidare färd mot Barcelona.

Hade funderingar kring Frankrike ett tag tills vi blev sugna på en sväng upp till Naturland och Europas största Toboggan.
Det kan rekommenderas, roligt och fantastisk utsikt på väg upp. Man kan med fördel göra ett stopp innan man åker ner igen för lunch/kaffe/annan aktivitet som skoterfärd etc.

Men då var det ju bara 1-2 flaskor över gränsen. Tror knappast de hade bråkat om det. Du får ju ta med dig 8 liter per skalle.

"Tobogganen" skall undersökas, tack.

Men då var det ju bara 1-2 flaskor över gränsen. Tror knappast de hade bråkat om det. Du får ju ta med dig 8 liter per skalle.

"Tobogganen" skall undersökas, tack.

En annan nog så viktig gräns är vikten på väskan. Jag hade först nästan 25 kg men då fick tre glasburkar med ankfett åka med i kompisens väska hem. ;-) Reste i Go Light som silver och bara rätt till en incheckad väska. Nästa gång blir det nog minst Go eller Plus sen får jag kanske chansa på Franska gränsen nästa vända. ;-)

Toppen