Senaste nytt

Transport Tokyo Narita - Tokyo city

Dr. Miles

Expert
Finns här några färska erfarenheter av bilhyra på NRT?

Generellt att hyra bil från Tokyo Narita flygplats är ganska dyr affär. Inte för att bilhyran är hög, utan vägtullavgifter är rätt höga.

De flesta hyrbilarna är utrustade med transponder(ETC) och man kan få olika rabatter av vägtullavgifter via ETC systemet. Men för att få rabatter, behöver man kreditkort som är knutet till ETC tjänst och det kan utfärdas endast i Japan = ingen rabatt för utländska besökare.

T ex du lär nog behöva att betala vägtullavgifter ungefär 2.000 JPY per väg till centrala Tokyo.

Om ni är flera och destination är inte Tokyo (t ex Tsukuba Science City), då är hyrbil ett bra alternativ.

Annat problem är att de stora hyrbilkedjorna har inga egna hyrbilar i Japan. De samarbetar med japans lokala hyrbilfirmor.
Så fick jag skicka ett mail för att boka en bil via Hertz när jag gjorde det några år sedan.
 

m10

Medlem
För övrigt vill jag påstå att det är överdrivet om hur dyrt allt är i Japan. När jag besökte Tokyo så förvånades jag över den "låga" prisnivån.

När var du här senast? Den svenska kronan har förlorat ca 20% i värde sedan i mitten av april förra året. Och som boende här kan jag nog tycka att prisnivån är hög, jämfört med många storstäder. 65 spänn för en inhemsk flasköl på en relativt vanlig källarbar är ju en aning mer än i Stockholm, t. ex.

Fast visst – det går att komma undan billigt här också, precis som i alla städer :)
 

Dr. Miles

Expert
När var du här senast? Den svenska kronan har förlorat ca 20% i värde sedan i mitten av april förra året.
Min lön har gått ner ca 30% om jag räknar om till japanska yen jämfört med år 2007, trots att jag har fått lönehöjning under tiden i svenska kronor... :(

65 spänn för en inhemsk flasköl på en relativt vanlig källarbar är ju en aning mer än i Stockholm, t. ex.
Eller kanske är det bättre att gå till någon av bar/krogkedjorna som erbjuder 飲み放題(dryckbuffé)? ;)
Det brukar ingå: öl, cocktail, japansk whisky, japansk vodka och läsk.
Jag kan tänka mig att sådan krog konkar direkt om det fanns i Sverige...

Fast visst – det går att komma undan billigt här också, precis som i alla städer :)
Att äta lunch är generellt billigare i Japan än i Sverige trots växelkursen.
Boende och transport är dyr i Japan.
 
Last edited:

erc

Medlem
Annat problem är att de stora hyrbilkedjorna har inga egna hyrbilar i Japan. De samarbetar med japans lokala hyrbilfirmor. Så fick jag skicka ett mail för att boka en bil via Hertz när jag gjorde det några år sedan.

Det förklarar saken. Har funnit det märkligt besvärligt att ens hitta bokningsbara bilar.

Av någon anledning går det utmärkt att hitta bilar genom Europcar på deras ordinarie webbplatser. Hos Avis och Hertz hittar man som sagt inget Japan i listan över länder...

Man blir ju naturligtvis nyfiken på orsaken till att Avis och Hertz saknas på den japanska marknaden. Finns det INGA internationella hyrbiljskedjor representerade där (antar att Europcar helt enkelt marknadsför sin partners tjänster).
 

Dr. Miles

Expert
I Japan i stort sätt har alla biltillverkare egna hyrbilsfirmor och det blev svårt för utländska hyrbilskedjor att etablera sig i japansk marknad.

T ex Hertz samarberar med Toyota Rent-a-car.
 

Dr. Miles

Expert
Numera finns det direktbuss mellan Tokyo Narita flygplats och JR Tokyo station och biljetten kostar 900 - 1.000 JPY (ca 65-75 SEK)
Färden tar ca 1-1,5 timme beroende på vilken terminal man åker till/från och vilken tid.
Bussen går i genomsnitt var 20:e minuter men det är ganska populära så det inte alltid går att åka med nästa buss.

Flygbuss mellan Tokyo Narita flygplats och Tokyo stad | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor
http://honyaku.j-server.com/LUCKEIS.../nrt16.html?SLANG=ja&TLANG=en&XMODE=0&XJSID=0
 
Toppen