Senaste nytt

Transport Charles De Gaulle till centrala Paris

Det slutade med RER-tåget, gick smidigt att köpa biljett i automaten med kort innan avfärd, för byte till tvärbanan, förlåt - spårvagnen vid Cité Universitaire. Tåget funkade fint även inklusive ett gäng stopp vid diverse spännande stadsdelar, spårvagnen gick bra även den. Kollade fare estimate på Uber Black Car vid flygplatsen, de estimarade €80.. kändes ovärt. Tack igen för all tips, heja bc!

Skönt att det gick bra. Jag brukade alltid ta RER när jag åkte till Paris. Fungerade i 9 fall av 10 smärtfritt - men det är så klart en och annan strejk har man ju fått uppleva...

Förr var varannat (eller var tredje) tåg ett direkttåg som inte stannade någonstans mellan flygplatsen och Gare du Nord. Vet inte om det finns kvar. Fördelen var inte så mycket att det gick snabbare utan att tåget inte blev speciellt fullt. Samma pris.

Förr var varannat (eller var tredje) tåg ett direkttåg som inte stannade någonstans mellan flygplatsen och Gare du Nord. Vet inte om det finns kvar. Fördelen var inte så mycket att det gick snabbare utan att tåget inte blev speciellt fullt. Samma pris.

Jag kollade faktiskt inte det, utan hoppade på första bästa tåg som gick åt rätt håll.

För den nyfikne kan jag berätta att returresan från stan till flygplatsen skedde med Uber. På grund av lite shopping på Uniqlo hade jag mer bagage än jag orkade släpa på tåget. Stor fin BWM 7-serie i rusningstrafik med 1,4x surge pricing gav summan 112€. Tog 1h25m.

Jag åkte UberX mellan CDG och centrum två ggr förra veckan. De har fast pris á €45 och turen tog 40 min resp. 50 min dörr-till-dörr.
Om du inte har jättebråttom kan du välja UberPOOL, då får du alltid 10% rabatt men om någon ska åka samma sträcka tillåts de samåka i samma bil och du sparar upp till 50%. Jag valde UberPOOL under flera resor i Paris, fick alltid 10% rabatt men aldrig någon mer passagerare som plockades upp. (UberBLACK kostar €70 fast till CDG som jämförelse)

Jag åkte UberX mellan CDG och centrum två ggr förra veckan. De har fast pris á €45 och turen tog 40 min resp. 50 min dörr-till-dörr.
Om du inte har jättebråttom kan du välja UberPOOL, då får du alltid 10% rabatt men om någon ska åka samma sträcka tillåts de samåka i samma bil och du sparar upp till 50%. Jag valde UberPOOL under flera resor i Paris, fick alltid 10% rabatt men aldrig någon mer passagerare som plockades upp. (UberBLACK kostar €70 fast till CDG som jämförelse)

Bra tips, tack! Jag kände att jag sparade pengar åt min arbetsgivare på vägen in genom RER för €10, så de fick snällt betala komfortabel resa på tillbakavägen. Privat hade jag kanske gjort andra prioriteringar. UberBLACK kostade €80 fast pris från Paris SUD till CDG, plus 1.4x surge.

Toppen