Senaste nytt

Transport Charles De Gaulle till centrala Paris

Brukar ta flygbussen in till Opéra. Därifrån enkelt, och billigare, med taxi vart man nu ska i innerstaden ("taxistation" precis vid hållplatsen). Opéra är har en stor tunnelbanestation, och tunnelbanan är snabb och effektiv. Taxi fungerar också, men de tar inte kreditkort, i alla fall inte de tillfällen jag åkt. Och, det tenderar att bli kostsamt om man tar en droska från flygplatsen.

Passus med bussen; om du anländer då det är mycket trafik så kan den ta tid ... har inte provat tåget (RER) från flygplatsen, men det torde vara opåverkat av trafiksituationen. Har dock åkt RER från ena sidan av stan' till den andra - nog det snabbaste sättet! .. de kör fort!

Nja, det är inte jättedyrt tycker jag. Jag brukar alltid köra taxi eftersom det är bekvämt och tar mig direkt dit jag vill. Många taxis tar INTE kreditkort, så var noga med att fråga efter det innan du kliver in. Det dyker alltid upp någon som tar kort ganska kvickt.
Ah! Det finns alltså bilar som tar kort i Paris..!.. bra. De, lokalborna, var tidigt ute med "La Machine", trådlös kortmaskin, på restaurangerna. :)

Hej, har sökt men ej funnit. Tänkte därför lyssna om någon har bra tips på hur man enklast tar sig från CDG till centrala Paris? Landar 09:50 med SAS, i Terminal 1. Målet är en mässa som håller hus i något som kallas Porte de Versailles, verkar ligga ganska centralt i Paris om jag förstår kartan rätt.

Jag läser mig till att man kan ta tåg från CDG in till stan, någon med erfarenhet, hur ofta går de, hur köper man biljett osv.? Tacksam för input om någon har, brukar ofta göra rätt bra research själv innan mina resor men några dagars VAB pajade hela planering denna gång. Tack!

Taxi kan vara ett alternativ om ni är 2 eller fler som åker. Tänk på att trafiken kan vara mördande vid rusningstider vilket gör att pris samt restid flyger iväg. Enklast är att jämföra med var i Paris du/ni kommer att vara stationerade och sedan välja färdmedel efter detta. Det går RER tåg från CDG till tex. Gare du nord samt två olika busslinjer där den ene stannar centralt vid operan och kostar en spottstyver.

Toppen