Senaste nytt

Transit Köpenhamn->Malmö i Corona-tider?

Jag fick ett e-mail av Swiss att jag kommer att behöva uppvisa ett negativt Corona-test för att få lov att flyga Zurich-Köpenhamn. Jag är svensk medborgare och eftersom jag kommer att åka direkt till Sverige (jag kommer att kunna uppvisa en köpt tågbiljett i passkontrollen på Kastrup) så har Swiss fel:

Resande till och från Sverige
For personer, der vil rejse via Danmark | Rejser ind i Danmark | Coronasmitte.dk

Jag räknar ändå med att det blir tjafs för att de ska tillåta mig att checka in i Sao Paulo (hemresans start) och vid boarding i Zurich. Utöver att visa webbsidorna ovan (med hjälp google translate) för flygplatspersonalen, vad kan jag göra för att slippa besvär?
 
Akta dig. Läste på flyertalk om folk som blivit gripna av polis vid gaten i Zurich pga uteblivet test. På GRU finns ett ställe där man testa sig ganska snabbt och billigt innan avgång, läste jag också. Skönt att veta att man kommer hem tryggt och lugnt.
 

mtlmr

Medlem
Kolla upp om det är Swiss som har regel eller om de stödjer sig på slutdestinationens regler (och att det därmed är därför de kräver det)

I TIMATIC står tydligt att vidare transfer landvägen till tredje land gör att man inte behöver PCR-test, så är det bara slutdestinationens regler som gäller är det okej som du skriver.

Passkontrollen i CPH ställde frågan vad jag skulle härnäst - ett snabbt "jag ska ta nästa tåg till Malmö" gav mig ett leende och "välkommen".

Jag fick ett e-mail av Swiss att jag kommer att behöva uppvisa ett negativt Corona-test för att få lov att flyga Zurich-Köpenhamn. Jag är svensk medborgare och eftersom jag kommer att åka direkt till Sverige (jag kommer att kunna uppvisa en köpt tågbiljett i passkontrollen på Kastrup) så har Swiss fel:

Resande till och från Sverige
For personer, der vil rejse via Danmark | Rejser ind i Danmark | Coronasmitte.dk

Jag räknar ändå med att det blir tjafs för att de ska tillåta mig att checka in i Sao Paulo (hemresans start) och vid boarding i Zurich. Utöver att visa webbsidorna ovan (med hjälp google translate) för flygplatspersonalen, vad kan jag göra för att slippa besvär?
 
Kolla upp om det är Swiss som har regel eller om de stödjer sig på slutdestinationens regler (och att det därmed är därför de kräver det)

I TIMATIC står tydligt att vidare transfer landvägen till tredje land gör att man inte behöver PCR-test, så är det bara slutdestinationens regler som gäller är det okej som du skriver.
I e-mailet finns en länk (https://swiss.travel-regulations.co...stination=CPH&search-enabled=true&language=EN) där det står likadant.
 

mtlmr

Medlem
Då ser jag inte hur det ska bli problem. Alls, faktiskt.

2. Passengers must have a medical certificate with a negative Coronavirus (COVID-19) PCR or Antigen test taken at most 72 hours before arrival.
The certificate must be in Danish, English, French, German, Icelandic, Italian, Norwegian, Spanish or Swedish.
- This does not apply to:
- residents of Australia, Denmark, Finland, Germany, Iceland, Ireland (Rep.), Japan, Korea (Rep.), New Zealand, Norway, Singapore, Thailand and Uruguay;
- merchant seamen signing on in Danish ports;
- passengers traveling to Faroe Islands (FAE) or Greenland;
- passengers entering Denmark to transit by land to a third country. They must prove that they can enter the destination country.
 

Felix

Medlem
Jag kommer att behöva övertyga personalen i Sao Paulo och Zurich att det som finns i min Skånetrafiken-app verkligen är en tågbiljett till Sverige.
Finns ju också möjligheten att köpa tågbiljetten på oresundstag.se eller SJ där det tydligt syns att du har en tågresa till Sverige bokad, dessutom möjlig att skriva ut och på engelska.

Även om du måste välja en specifik avgång så finns möjligheten att hoppa på vilket tåg som helst, om du bokar via Öresundståg:
Tickets the starting point within zone F + L – e.g. Copenhagen Central Station or CPH Airport – are valid for travel with any Öresundståg on the same line within three hours before and three hours after the specified departure. Källa
 

palmen

Moderator
Jag kommer att behöva övertyga personalen i Sao Paulo och Zurich att det som finns i min Skånetrafiken-app verkligen är en tågbiljett till Sverige.
Boka en full flex biljett på SJ på en avgång som du kan visa upp. Tror dock det kan bli mycket snack för att de ska acceptera detta, förbered dig på att ha gott om tid för att argumentera för din sak.
 
Toppen