Senaste nytt

Transit i mellanöstern-tråden.

Kanske finns diskuterat någonstans men jag hittar ingen egen tråd och tänker att det kan vara värt..

Personligen klurar jag på att flyga österut med familjen i vinter.. Priserna med emirat-bolagen är bra - men det är fullt ös i sundet. Flygen verkar gå som vanligt.

Hur tänker ni andra kring transit via Doha, Dubai eller Abu Dhabi? - känns inte helt OK, samtidigt som man ändå kanske litar på att deras bedömningar bör vara bra..

Vi gör denna avvägning hemma redan sedan invasionen av Ukraina då frun besöker släkten i Belarus och Ryssland. Värsta tänkbara är såklart det som hände MH17 sannolikheten är nog ganska låg. Större sannolikhet är att man blir fast på ”fel” ställe, antingen ute där man reser eller i Dubai/Abu Dhabi/Doha. Vi har ju sett hur bökigt det kan vara under konfliktens början. Tål man det, och Ud inte avråder, varför inte. Frun flyger till/från Moskva och Minsk. Vi undviker dock sanktionerade bolag som inte har tillgång till reservdelar, i praktiken betyder det turkiska bolagen eller Air Serbia.

PS. Vi har funderat på att åka tillsammans trots reseavrådan ett drygt år in i Ukraina kriget. Sedan kom oväntade fångväxlingen mellan Sverige och Iran. Jag landade då i att man som lekman inte kan göra avvägningen. Finns det avrådan från UD ska man lyda den. Just i mellanöstern skulle jag även lyda reserekommendationer från Amerikanska myndigheter. Så länge båda ger grönt ljus för transit, kör på.

Tänker att du enbart vill sampla forumet på tankar. Jag avser inte att gå in i någon debatt (blir lätt flame war och låst tråd).

Personligen rankar jag i dag, torsdag 10:e september 2026 ca kl 19.46 alternativen så här för resor österut (rankingen kan ändras när som helst pga ny information!)

1) Flyg i smala korridoren norr om Mellanöstern och söder om Ryssland (ex västbolag till Korea/Kina/Japan)
2) Kinesiska bolag över Ryssland
3) Byte i Mellanöstern

Ja, det finns olika typer av risker med 2) och 3). Personligen föredrar jag nu 2) över 3) om 1) av någon anledning inte skulle vara ett alternativ.

Etihad hade ju så bra pris från Göteborg så bokade det även om jag inte är helt bekväm med det. Åker till nyår.
Vi hade möjlighet för samma pris att resa med Turkish Airlines A320 i deras narrowbody business class via Istanbul. Komforten i widebody med lie-flat och förväntan om vanlig utmärkt service hos Qatar Airlines business via Doha trumfade den möjlighet.

Toppen