Senaste nytt

Transfertid Heathrow Terminal 5

Hej ! Jag åker från Stockholm via London till Miami . Nu har dom flyttat flighten från Stockholm 0745 till 1125 landar på term 3 1310 och nästa går 1350 på term kommer jag hinna eller blur vi flyttade till en annan flight . Ska vidare till San Juan kl 2130

Det där låter spontant inte bra. 40 minuter, och en säkerhetskontroll och ett terminalbyte (visst går Miami fortfarande från terminal 3?). Du kommer nog att bli ombokad till nästa flyg. Vill du vara proaktiv så kan du ringa BA redan idag och fråga om alternativ.

Hej ! Jag åker från Stockholm via London till Miami . Nu har dom flyttat flighten från Stockholm 0745 till 1125 landar på term 3 1310 och nästa går 1350 på term kommer jag hinna eller blur vi flyttade till en annan flight . Ska vidare till San Juan kl 2130
Minsta MCT på T3 är ju 70 min på Heathrow så du lär nog bli ombokad.

Känns som om BA helt sonika tagit bort BA771 och bokat om er till BA777. Brukar inte den gå alla dagar i veckan utom vissa storhelger? Vilken dag rör det sig om i detta fall? Är det inom en snar framtid borde ni kanske kunna få EU-ersättning?

Jag hamnade på T3 nyligen när jag kom från Kapstaden. Byte till T5 tar sin tid, det är fortfarande gammalmodig busstransfer på LHR även år 2018. Det tar tid att komma av planet, vi stod i kö 10 min innan vi kom på en buss. Bussen tog 12 min till T5. Sedan är det säkerhetskontroll i T5 som tar minst 10 min om det inte är kö, vilket det för det mesta är. Det finns inte så stor chans att klara detta på 40 minuter.

Kontakta BA och försök få till en acceptabel anslutning, att behöva stressa vid transfer är skitjobbigt och bör undvikas. Troligen missar du även ditt incheckade bagage, LHR är inte känd för att vara en snabb flygplats när det gäller bagagehantering.

Nu upplever jag att det generellt sett går snabbare att byta från T5 till T3 än tvärtom. Dels brukar det vara kortare väntetid innan bussen går och sedan brukar säkerhetskontrollen på T3 gå snabbare än på T5. Men oavsett det är 40 minuter inte ok och du kommer bli ombokad. Om du kontaktar BA proaktivt (med bra alternativ till hands) har du troligtvis bättre möjligheter att påverka valet av flyg än om du låter dem fixa det. Beror väl lite på hur långt det är till du/ni ska resa.

Nu upplever jag att det generellt sett går snabbare att byta från T5 till T3 än tvärtom. Dels brukar det vara kortare väntetid innan bussen går och sedan brukar säkerhetskontrollen på T3 gå snabbare än på T5. Men oavsett det är 40 minuter inte ok och du kommer bli ombokad. Om du kontaktar BA proaktivt (med bra alternativ till hands) har du troligtvis bättre möjligheter att påverka valet av flyg än om du låter dem fixa det. Beror väl lite på hur långt det är till du/ni ska resa.
Jag körde byte båda vägarna under ett år när jag pendlade Manchester- LHR-Helsingfors. Det tog normalt 20 minuter från deboarding T5 tills igenom säkerhetskontrollen på T3. Andra vägen, dvs T3 till T5 kunde ta upp emot en timme och oftast minst 40 minuter.

Tack för era svar , Ni hade rätt dom tog bort flighten men sa inget och när resebyrån frågade så skyllde ba på AA och tvärtom :( slutade med att dom erbjuder SAS Arn - Nyc buisness och sedan United buisness till Puerto Rico . Men frågan är om det är värt väntan på newark

Någon som har erfarenhet av den flygplatsen

Tack för era svar , Ni hade rätt dom tog bort flighten men sa inget och när resebyrån frågade så skyllde ba på AA och tvärtom :( slutade med att dom erbjuder SAS Arn - Nyc buisness och sedan United buisness till Puerto Rico . Men frågan är om det är värt väntan på newark

Någon som har erfarenhet av den flygplatsen

Beror väl på hur lång väntan det är?

Oavsett, SAS Business är bättre än både BA och American, så bara där har du ett uppköp.

Toppen