Senaste nytt

Transfer på Atens flygplats

SK989

Medlem
Har aldrig bytt flyg på Atens flygplats tidigare men idag fick jag nöjet att prova det. Jösses, säger jag bara. Den här flygplatsen har lite logistikproblem.

Ankommer med SAS, d.v.s. inom Schengen (B-gater) och ska vidare non-Schengen (A-gater). Försökte lista ut hur jag skulle gå men följde jag skyltarna så verkade jag behöva gå ut. Frågade i en informationsdisk. Jodå, jag måste gå ut genom bagagehall och tull och sen gå in igen. OK, jag gör så. Ut i ankomsthallen och sen vidare till avgångshallen. Kön till A-gaterna ringlar sig över hela avgångshallen mer eller mindre. Flera hundra meter. Den leder till passkontrollen för utresa från Schengen och efter den är det säkerhetskontroll. Först när man kommer fram till området med passkurarna är det uppdelat EU/icke-EU-pass men den långa, långa kön dit är en och samma kö.

Går förbi hela kön, för längst fram vid området till passkurarna står anställda och kollar boardingkort manuellt om man har priority. På mitt boardingkort står det SKY PRIORITY men det gällde ju flyget med SAS från Arlanda, inte flyget från Aten var jag reser i ekonomi (fullt i business) och utan status. Äsch, jag chansar. Och jag vinkades in... Där sparade jag en timme lätt.

Last edited:
Toppen