Senaste nytt

Transfer och bagage mellan flyg på olika bokningar?

Norrort

Medlem
Tjena,

Har en fundering som ni förhoppningsvis kan hjälpa till att bringa klarhet i. Jag har nämligen aldrig flugit connecting flights som inte varit på samma bokning.

Exempelvis, jag flyger med Aegean från RHO till ATH. Jag ska sen vidare med SAS till ARN. De två flighterna är som sagt på olika bokningar.

1. Kan jag checka in mitt bagage hela vägen till ARN redan på Rhodos?
2. Om svaret på fråga 1 är nej, hur lång tid bör man räkna med för att hinna få bagage, checka in det igen osv. (generellt sett, jag förstår att det skiljer sig på olika flygplatser)?
3. Någon skillnad om det exempelvis bara är ett, och inte mellan två, Star Alliance-bolag?
4. Måste jag ut och sen igenom säkerhetskontroll etc. igen? Jag kommer ju vara incheckad på SAS-flighten redan.

Tack på förhand!

1. Kan jag checka in mitt bagage hela vägen till ARN redan på Rhodos?
Kanske. Har du separata biljetter är det inget du normalt sett har rätt till. Det innebär att det kan gå ibland men förvänta dig att det inte går.

3. Någon skillnad om det exempelvis bara är ett, och inte mellan två, Star Alliance-bolag?
Principiellt är det ingen skillnad, men i praktiken brukar det vara enklare att få igenom det om det är samma bolag på båda biljetterna.

4. Måste jag ut och sen igenom säkerhetskontroll etc. igen? Jag kommer ju vara incheckad på SAS-flighten redan.
Troligen så måste du ut land-side och sedan gå igenom en säkerhetskontroll igen ifall du inte kan få bagaget incheckat hela vägen.

Ok, tack för svar!

En uppföljningsfråga från en okunnig.. "land-side"? Har sett det och "Air-side" användas, men tror inte jag förstår exakt vad det betyder :)

Toppen