Senaste nytt

Transfer Istanbul

Mr Basic

Medlem
Det var det jag trodde. Varken den eller mitt biljettnummer funkar att lägga in på deras sida. Det verkar bara vara deras som funkar. Så jag har hamnat i ett moment 22. Vet att jag har haft problem med TK tidigare. Att de inte tar de uppgifter man får från SAS
Brukade(?) gå att se via Check my trip eller om du fått en ”riktig” resplan.

Edit. Såg nu att @MLG55 nämnt det redan :oops:
 

Johanna

Medlem
Brukade(?) gå att se via Check my trip eller om du fått en ”riktig” resplan.

Edit. Såg nu att @MLG55 nämnt det redan :oops:
tack, jag har ett konto där.
Fick tag på PNR där men får då följande meddelande
"This reservation cannot be viewed due to the sales channel where it was modified. You can apply to the channel on which you have arranged your reservation to make a transaction."

Så jag är kvar i moment 22. Ringde TK, de hänvisar till SAS. Får ringa dom imorgon men vette tusan om de kommer veta vad man ska göra. Känns som TKs sida bara är upplagd för resor bokade med dom men att dom ändå kräver att man fyller i.
 

Johanna

Medlem
Sağlık Bakanlığı - Yurda Giriş Kontrolü

Har inte följt riktigt, men här kan du få HES kod om det var det du saknade.
tack men jag förstod det som att det var för att komma in i landet. Jag ska bara byta plan på flygplatsen. När jag försökte fylla i det där ville den ha adress i landet och jag ska ju inte bo någonstans där. Det jag fick via TKs mail var den här länken och där fastnar jag.
https://www.turkishairlines.com/en-int/announcements/coronavirus-outbreak/hes-code/
 

Johanna

Medlem
Nu fick jag ett nytt mail som var lite tydligare. Jag förstår det som att jag inte behöver skaffa en HES code. Har varit en svettig natt där jag inte vetat vad jag ska göra. Funderade på att fejka att jag ska in i landet för att få en kod. Kommer ta ett PCR iaf för säkerhets skull.

Passengers travelling to Turkey with our international flights (except transfer passengers and passengers under 6 years old) and will enter to Turkey, must submit online Ministry Of Health Of Turkey Traveler Entry Form via https://register.health.gov.tr/ within last 72 hours prior to their flights. Print out or the mobile screenshot of the filled form will have to be submitted to airline crew before boarding.
 
Så här fungerar det :)

Ifall det land du flyger till som är din slutdestination kräver ett negativt test så får du ha med detta. HES gäller enbart ifall du ska in i Turkiet.
Personal från TK kollar detta både vid incheckning i exempelvis Sverige och vid boarding för nästa flight i Istanbul.

När du ska tillbaka till Sverige så krävs det inget test för svenska medborgare med svenska pass och därför är det hel ok att flyga med TK
via Istanbul.

Turkish egen text är inte speciellt bra skriven ;)
 

Johanna

Medlem
Så här fungerar det :)

Ifall det land du flyger till som är din slutdestination kräver ett negativt test så får du ha med detta. HES gäller enbart ifall du ska in i Turkiet.
Personal från TK kollar detta både vid incheckning i exempelvis Sverige och vid boarding för nästa flight i Istanbul.

När du ska tillbaka till Sverige så krävs det inget test för svenska medborgare med svenska pass och därför är det hel ok att flyga med TK
via Istanbul.

Turkish egen text är inte speciellt bra skriven ;)
tack, då har jag uppfattat det rätt. Nu har jag bokat in ett PCR-test. Tänker att det inte skadar men visst det kommer kosta mig 1000 kr.
 
Toppen