Senaste nytt

Transfer i Beijing

AlbinS

Medlem
Bokade precis en Eurobonus award till Japan, från Köpenhamn till Beijing med Air China, sen vidare till Tokyo med ANA 5 timmar senare. Kanske inte den mest glamorösa resan (i Economy), men smidiga tider! Jag misstänker att det borde vara en relativt okomplicerad process i Beijing efter vad jag läst, men någon som har erfarenhet från något liknande och kan väga in kring om jag borde leta alternativ eller om jag kan luta mig tillbaka och behålla bokningen som den är?
 

xz0781

Medlem
Det var rätt många år sedan men när jag skulle göra international transfer i Beijing så klev man in i en separat kö för att visa lite pass/biljett, sedan säkerhetskontroll och vips var man inne i internationella avgångshallen. Ganska okomplicerat. I Shanghai krånglade man på den tiden till det betydligt mer med immigration plus uthämtning av bagage.
 

AlbinS

Medlem
Det var rätt många år sedan men när jag skulle göra international transfer i Beijing så klev man in i en separat kö för att visa lite pass/biljett, sedan säkerhetskontroll och vips var man inne i internationella avgångshallen. Ganska okomplicerat. I Shanghai krånglade man på den tiden till det betydligt mer med immigration plus uthämtning av bagage.
Låter bra - då behåller vi den som planerat om inget roligare alternativ skulle dyka upp!
 

Johlai

Medlem
Tänk på att det är obligatoriskt att fylla i hälsodeklaration genom den kinesiska tullens webbsida eller WeChat-konto. Du får då en QR-code som skall visas upp vid incheckning och i Peking innan passkontrollen. Kan bli lite stressigt om man inte känner till det när du står på flygplatsen.
 
Tänk på att det är obligatoriskt att fylla i hälsodeklaration genom den kinesiska tullens webbsida eller WeChat-konto. Du får då en QR-code som skall visas upp vid incheckning och i Peking innan passkontrollen. Kan bli lite stressigt om man inte känner till det när du står på flygplatsen.
 

CJR

Medlem
Tänk på att det är obligatoriskt att fylla i hälsodeklaration genom den kinesiska tullens webbsida eller WeChat-konto. Du får då en QR-code som skall visas upp vid incheckning och i Peking innan passkontrollen. Kan bli lite stressigt om man inte känner till det när du står på flygplatsen.
Det verkar som att kraven på health declaration tagits bort nyligen. Se länk: https://www.china-briefing.com/news...equirement-for-all-travelers-from-november-1/
 
Så kan det vara. Behövde visa den på inresan men det saknades kontroll på hemresan efter 1/11. Hade inte chansat då det tar 2 min i WeChat att göra.
 
Toppen