Trafikvarningstråden

Jakob Österberg skrev:Störningar i flygtrafiken efter haveri på Arlanda - OmniStörningar på Arlanda för närvarande. Tursamt nog är det lördag med mindre resande.Det råder stora störningar i trafiken till och från Arlanda på grund av ett haveri i flygledningens operativsystem tidigare under lördagen. Felet inträffade strax efter klockan 16.



– Nu har vi sedan ungefär en kvart tillbaka börjat släppa på lite trafik igen, men det är fortfarande mycket begränsad omfattning jämfört med normalläge, säger Roger Li på Luftfartsverkets pressjour till Expressen vid 17.45-tiden.



De plan som inte får landa på Arlanda dirigeras om till andra flygplatser.
Klicka för att utvidga...


Vad tror ni om chansen till EU261-ersättning pga detta? Mitt SAS-flyg hem från Malta blev nyss inställt eftersom inkommande flyg inte kunde lämna Arlanda. Ombokade till ny avgång i morgon.
 
perhording skrev:Vad tror ni om chansen till EU261-ersättning pga detta? Mitt SAS-flyg hem från Malta blev nyss inställt eftersom inkommande flyg inte kunde lämna Arlanda. Ombokade till ny avgång i morgon.Klicka för att utvidga...
Om orsaken var haveri av Arlandas flygledningens operativsystem, så tror jag att det är i alla fall inte SAS fel. Således räknas det som "extraordinär händelse", tror jag.
 
perhording skrev:Vad tror ni om chansen till EU261-ersättning pga detta? Mitt SAS-flyg hem från Malta blev nyss inställt eftersom inkommande flyg inte kunde lämna Arlanda. Ombokade till ny avgång i morgon.Klicka för att utvidga...
Jag skulle personligen inte ens bry mig om att försöka. Detta fel låg helt hos flygtrafikledningen.



Det är för övrigt i princip full kapacitet i hela Sweden FIR just nu, men det är följdförseningar som kvarstår från tidigare idag.
 
EU261/2004 handlar om vad flygbolaget har för ansvar att i möjligaste mån undvika en försening. Det ansvaret ganska långtgående och flygbolagen måste uppvisa att de har vidtagit alla rimliga åtgärder för att undvika och minska en försening för passageraren.



Däremot när en myndighet, i detta fall flygledning/trafiksäkerhet, går in och helt stänger luftrummet, för att det inte går att upprätthålla flygledning då gäller EU261/2004 inte alls. Det finns inget sätt för ett flygbolag att påverka eller förbereda för ett så långtgående myndighetsbeslut som att landa alla plan och stänga luftrummet.
 
Tittar på Lissabons flygplats och ser många förseningar igår och idag, är det någon som vet vad det är som händer? ( ska snart ha nöjet att flyga via LIS )
 
Luleå flygstation, LLA stängd pga. brand i byggnad på F21. Ingen risk för spridning. Några plan omdirigerade.
 
Förseningar till och från Arlanda under kvällen 30/5.

Sprickbildning i asfalten på bana 01L har upptäckts och den bedöms inte vara i ett användbart skick med hänsyn till flygsäkerheten.



Bana 01R enbana gäller. Dvs både för landningar och starter. Antalet landningar kommer vara mellan 23 och 27 per timme under kvällen som det ser ut nu.







OT: Men har inte Arlanda 3 banor? Varför används inte 08/26? Landa 01R, starta 08?



Det ger inte en högre kapacitet enligt svenska regler och svenskt flygsäkerhetsperspektiv, eftersom ett eventuellt pådrag från 01R kommer hamna i konflikt med en start från 08.

Det ger i så fall längre avstånd mellan landningarna 01 R för att hinna starta en från 08 i varje lucka, och då kan man lika gärna, som nu, landa och starta 01R istället.



Hade Arlanda däremot haft en tredje parallellbana alltså en 4:e bana. Då hade vi kunna köra på som vanligt. Så låt oss hoppas att vi får klartecken till att börja bygga den tredje parallellbanan snarast.
 
De verkade få iväg de flyg som hade landat och stod på backen när strömavbrottet skedde. Bland annat 2 SAS-kärror. Dock med kraftiga förseningar.
 
Hudik skrev:Strömavbrott på flygplatsen i HamburgKlicka för att utvidga...
Tyska TV-kanalen NDR hade ett specialinslag idag kl 20:15 om strömavbrottet och dess följder.

Man konstaterade ungefär med att " det var 6 år sedan flygplatsen i Berlin skulle öppna. Smittan sprider sig"...
 
Enligt Eurocontrol är Hamburg nu igång som vanligt, morgonens tactical update ifrån 4:30 UTC:



Aerodromes



EBBR (Brussels)

Arrivals regulated due to wind direction.

Moderate delays.



EDDH (Hamburg)

Airport functioning normally after yesterday's power cut (ended 0400 UTC this morning.)

However, Airport CDM still switched off until further notice. Anticipate it to be back on sometime this morning.



EGGW (Luton)

Arrivals regulated due to capacity.

High delays.



EGKK (Gatwick)

Arrivals regulated due to low cloud.

High delays.



EGLC (London City)

Arrivals regulated due to low cloud.

High delays.



EGLL (Heathrow)

Arrivals regulated due to low vis procedures.

Low to moderate delays.



EGSS (Stansted)

Arrivals regulated due to low vis procedures.

Moderate to high delays.



Greek Airfields:

LGIR (Heraklion,) LGKF/LGZA (Kefallinia/Zakynthos,) LGSA (Chania) and LGSR (Santorini) regulated due to capacity.

Low to moderate delays.



Airspace:



EDDU (Karlsruhe)

Several sectors regulated due to capacity.

Low to moderate delays.
 
Håll koll på flygbolagen sidor och flightradar vid sidan av Hamburg's hemsida. Dom stämmer inte riktigt än. Massiva mängder av inställda flyg fortfarande nu på morgonen...



Glad jag tog en hyrbil igår kväll.
 
Det borde vara ett antal plan som förväntades stå på backen i Hamburg över natten som aldrig kom dit igår kväll. Dessa borde rimligen bli inställda eller försenade nu på morgonen. Likaså lär en del bolag ha problem med besättningar som är på fel plats eller inte fått tilräckligt med dygnsvila. Så efterdyningarna torde hålla i sig till lunch under förutsättning att all teknik fungerar som den ska.
 
Mellan 10 - 14 juni 2018 spärras en del av område och dirigeras trafiken på vissa gator i Singapore pga mötet mellan Trump och Kim.

Vilket kan leda till att det kan ta längre tid att ta sig mellan stan och flygplatsen beroende på var man bor i Singapore.




Singapore Police Force skrev:The Summit between the United States of America and the Democratic People’s Republic of Korea to be held in Singapore from 10 June to 14 June 2018 (“the Singapore Summit”), has been declared as an Enhanced Security Special Event by the Minister for Home Affairs under the Public Order Act.Klicka för att utvidga...
News Release



Annex A: List of roads and lanes closed during the event

https://www.police.gov.sg/~/media/spf/files/newsreleases/20180608_traffic_summit_annexa.pdf
 
ea467aa4-8acd-4859-bbab-f7788c0a2a82-jpeg.76551

Kaos på Arlandas passkontroll nu...detta är kön för avresande ur Schengen.

Jag höll mig i inom unionen idag som tur var.
 
pswe skrev:Visa bifogad bild 76551Kaos på Arlandas passkontroll nu...detta är kön för avresande ur Schengen.Jag höll mig i inom unionen idag som tur var.Klicka för att utvidga...


Det har varit sådär väldigt ofta sedan de var tvungna att börja scanna även EU-medborgares pass. De har varken personal eller utrymmen för att göra kontrollerna.
 
Militärt flygplan blockerar banan på Luleå flygstation. SK010 landade i Skellefteå. SK12 cirkulerar än så länge.

Borde vara klar bana om ca. 30 minuter.
 
Back
Top