Senaste nytt

Trafikvarningstråden

Lika förundrad som vanligt över strejkerna i CPH ! Om man nu skrivit på ett
avtal så verkar det lite dumt att strejka för att man är missnöjd..? Man borde
kanske fundera över sina egna handlingar först !

Om jag minns rätt finns det möjlighet till "tillfälliga" fackmöte i Danmark, vilket detta troligtvis var (dock är det tråkigt att det drabbar 3:e part).

Men skulle inte SGS(H) vara sålt till Swissport eller sköt man på övertagandet?

Det är ju intressant hur människor är, påväg till loungen passerade jag den sjukt långa kön till transfercentret och stannade, där står flera människor och pratar, jag fick sms att jag blivit ombokad till 17.00 till Oslo, undra om det verkligen är sant. Och står kvar, de komner missa sitt flyg om de ståt kvar, SAS går runt och säger till alla, om ni fått nytt besked i mejl/sms är det detta som gäller, de står kvar...

Absolut.
Jeg har ikke rigtigt nogen holdning til det, men jeg tror dog det er "fremtiden". SAS halter bare nogle år efter Lufthansa, Air France mfl. som allerede har lavet samme manøvre.

Vore intressant med kommentar från alla som beklagar sig över DY och andra bolags agerande...

Kort sagt:
Det er veldig beklagelig at SAS må følge samme fotspor som alle andre flyselskaper i verden. Men siden de fleste resenärer er av holdningen "jeg vil helst putte mest penger i et bra boende, og minst i flygresan" / "jeg vil betale 600 kr for taxi til arlanda, men jeg vil ikke betale mer enn 300kr for en flygresa til Berlin" - og det finnes flygbolag som tilbyr disse resenärene billige billetter gjennom kreative ansettelsesmodeller og lave personell-kostnader (bl.a).... Hvordan skal man kunne konkurrere om man aldri får ned egne kostnader? Sånn sett er det uungåelig at SAS, som BA, Lufthansa og flere andre selskap, også må lage "lavpris-selskaper" som datterselskaper. Og lemper på personalkostnadene sine. Alternativet er konkurs, antakeligvis.

Men samtidig synes ikke jeg at Cimber-avtalen er det samme som Norwegians kontrakter. Det er ikke snakk om innhyring via vikarbyrå eller måneds-kontrakter - det er faste ansettelser i et SAS-eid datterselskap. Vilkårene som lønn og slikt er "naturlig nok" lavere enn hva de hadde hos SAS, men det er på ingen måte Ryanairsk eller Thaiwegian. Summa summarium: trist, men forventet og dessverre nødvendig.

Men samtidig synes ikke jeg at Cimber-avtalen er det samme som Norwegians kontrakter. Det er ikke snakk om innhyring via vikarbyrå eller måneds-kontrakter - det er faste ansettelser i et SAS-eid datterselskap. Vilkårene som lønn og slikt er "naturlig nok" lavere enn hva de hadde hos SAS, men det er på ingen måte Ryanairsk eller Thaiwegian. Summa summarium: trist, men forventet og dessverre nødvendig.

Nu vet jag inte riktigt hur väl insatt du är i de nya villkoren (jag tolkar dock ovan citat som att du har mycket god kunskap om vilka villkor "Cimberfolket" ska få) men ska man tro CAU - vilket man inte nödvändigtvis ska - talar vi ju om att de anställda som ska gå över till Cimber inte ens vet vilka villkor som ska gälla från och med nästa vecka. Är det OK?

Toppen