Senaste nytt

Tråkig behandling i Zürich

Jag föredrar också pappersvarianten, skriver också ut itinerary och bokningsbekräftelser och kontoutdrag.
Kort sagt det mesta som har med resan att göra. :eek:

Att bli bryskt behandlad vid gränser är i mina ögon en del av resandet, personligen har jag blivit "sämst" behandlad (mest utfrågad) när jag rest med familjen i "västländer". Då jag varit hel och ren i motsats till affärsresor då man kunnat vara ganska "skrynklig" ...

Mit råd er: Just in case: print ud den elektroniske billet for "your record". You never know....Og så giver den jo overblik og man kan notere ned ting som f.eks. forsinkelser, navne etc.

I sådana fall som trådskaparen beskriver brukar jag bara le och se allmänt glad ut - syftet är trots allt något som i det stora hela är bra för alla.

Att gränspolis och tull "strular" lite hit och dit är ofta, men inte alltid, ett av flera sätt att få Dig att reagera - och reagerar Du "fel" så ställer de en fråga till, uppträder Du obstinat eller nervöst så blir det fler frågor. I sådana lägen är det ingen idé att börja hävda rättigheter osv. De gör bara sitt jobb!

Last edited:
I 9/10 länder jag brukar resa till finns inte ens scanners vid gaterna. Jag vill ha ett koncistent system och det enda som är universellt är riktiga boardingkort.

I Istanbul stötte jag på problem med Passbook. Snubben i transfer securityn vägrade släppa igenom mig, så jag blev tvungen att hämta ut ett pappers BP från transferdisken. Så visst jag kan nog förstå att det är papper som gäller i den mindre civiliserade världen ;)
För övrigt har de scanners där, men av någon anledning vägrar de använda dem…

Att man gör sitt jobb är en klen tröst om man gör sitt jobb på ett dåligt sätt.

Jag reser en hel del och är ofta mycket väl bemött, även om det oftast är lite griniga ansikten på säkerhetskontrollerna o.s.v, men det är ju inget man stör sig på. Självfallet krävs tull och gränspolis och de gör ett bra jobb i regel, men det handlar om hur man pratar med folk, hur man uttrycker sig. Det är trots allt ändå folk man bemöter och oberoende vilka misstankar man har så ska man ju bemöta folk vänligt.

Jag instämmer helt att med Passbook på iphone fungerar mobila boardingkort fantastiskt smidigt. De dyker upp på hemskärmen några timmar innan avgång, så att man lätt kan komma åt att visa upp dem och finns kvar i appen efter flighten om man vill spara dem av olika skäl. Helt klart smidigt och enkelt. Har dessutom mitt Heathrow Rewards-kort som ett "pass" i Passbook och lyckades även med lite enkelt hackande göra en Passbook-biljett av min 10-resorsbiljett på flygbussarna också.

Elektronik är tyvärr ömtåligt.
Jag såg en yngre stressad man som fick förtur i den långa kön pga av att han var sen till sin flight. Han tog fram sin Iphone och råkade tappa den i marken strax innan security. Skärmen sprack och gick sönder, han fick inte komma igenom säkerhetskontrollen.
Jag tror han missade flygplanet till följd av detta.
Ett vanligt pappers boardingkort går sällan sönder om man av någon anledning råkar tappa det.

Toppen