Senaste nytt

Tråkig behandling i Zürich

Glenn E

Medlem
Alla medvetna resenärer. Jag har kvar alla boardingpass för samtliga flighter jag tagit senaste 3 åren. Vem vet om man måste efterregistrera något. Och så är det ju ett färdigt arkiv över de resor jag gjort. Kommande legs har jag i höger kavajficka och avklarade i vänster. Sedan tömmer man bara vänsterfickan då och då.

Jag har aldrig råkat ut för att gränspolis vill se på boardingpass från tidigare flighter, men skulle de göra det så skulle jag snabbt kunna hala fram dem. Jag skulle nog ha valt att även göra det utan att tjafsa, för det kostar bara mer tid och kraft.

Bra idé!
 

Dr. Miles

Expert
Jag har aldrig råkat ut för att gränspolis vill se på boardingpass från tidigare flighter, men skulle de göra det så skulle jag snabbt kunna hala fram dem.
Jag har vid flera tillfället ombeds att visa boardingkortet från ankommande flight vid immigration på Bangkok Suvarnabhumi flygplats.
 

Nemo

Medlem
Medvetna resenärer, varför? Allt finns kvar online nuförtiden, det finns ingen anledning för en person oberoende frekvent resenär eller inte att behålla sina boardingpass. I övrigt vet inte passkontrollen om du är en "frekvent resenär eller inte" innan, och därför är det ytterst svårt för dem att veta det.
Det finns många skäl till att ha pappersboardingcard och att spara dessa. Några exempel. Den kan göra det smidigare vid säkerhetskontrollen, loungen, gaten, taxfree då datafunktionen ibland hänger sig, ibland finns den inte då flygplatsen använder papper. Att spara boardingcard kan behövas för skattedeklarationen, företagsredovisning. Och kanske av sentimentala skäl. Visst kan man tro att "allt" sparas elektroniskt men jag har varit med om när jag skall deklarera värdepapperstransaktioner så har banken raderat de endast något år gamla filerna, trots att de lovat att dessa skulle sparas i elektronisk form. Och då står man där. Så varför skulle jag tro att flygbolagen sparar "allt"?
 

agehall

Medlem
Medvetna resenärer, varför? Allt finns kvar online nuförtiden, det finns ingen anledning för en person oberoende frekvent resenär eller inte att behålla sina boardingpass. I övrigt vet inte passkontrollen om du är en "frekvent resenär eller inte" innan, och därför är det ytterst svårt för dem att veta det.

Ursäkta, men nu låter du som en extremt omedveten resenär. Har man behövt skicka in papper för att efterregistrera poäng/miles så vet man att det ofta behövs riktiga boardingpass. Därför sparar man alla.

Jag vet inte varifrån du fick argumenten om frekventa resenärer. Passkontrollen märker det ganska snabbt när de tittar i mina pass iaf.

Bilr det inte problem med den metoden är väl när man har mobilt boardingpass, antingen i app eller bara via webbläsaren? Särskilt om man är på väg in i ett land som t.ex. USA där det är strängt förbjudet att ha mobilen igång under immigrations (även om i princip alla har det i kön ändå), t.ex. Har aldrig behövt visa boardingpass där, däremot haft problem när de ville se returbiljetten, men inte tillät mig att slå på varken telefon eller dator där den fanns..

Mobila boardingpass är ett förbannat otyg. De tar oftast mer tid i hanteringen och är helt hopplösa i taxfreebutiker mm. Jag har själv inte ens försökt använda dem då jag ser hur mycket de brukar strula. Och i många länder skulle de bara titta på dig som ett fån om du försökte ha ett mobilt boardingpass. Och tro mig, du argumenterar inte så mycket med killen som har en skarpladdad AK-47:a...
 

Avgeek

Medlem
Ursäkta, men nu låter du som en extremt omedveten resenär. Har man behövt skicka in papper för att efterregistrera poäng/miles så vet man att det ofta behövs riktiga boardingpass. Därför sparar man alla.

Jag vet inte varifrån du fick argumenten om frekventa resenärer. Passkontrollen märker det ganska snabbt när de tittar i mina pass iaf.



Mobila boardingpass är ett förbannat otyg. De tar oftast mer tid i hanteringen och är helt hopplösa i taxfreebutiker mm. Jag har själv inte ens försökt använda dem då jag ser hur mycket de brukar strula. Och i många länder skulle de bara titta på dig som ett fån om du försökte ha ett mobilt boardingpass. Och tro mig, du argumenterar inte så mycket med killen som har en skarpladdad AK-47:a...

Jag har behövt efterregistrera en eller två flygningar i mitt liv. Jag brukar ha mina boardingpass i ett fack i min väska, men jag ser ingen speciell anledning att hålla kvar dem och speciellt inte om jag nu inte reste ofta. De flesta vanliga människorna bryr sig inte om miles och det är alltså i mitt tycko helt onödigt att fråga en resenär om ett boardingpass från en vecka sedan.

Jag vet inte om jag var otydlig, men personen efterfrågade alltså mitt boarding pass från ARN-ZRH som jag åkt veckan tidigare.
 
Last edited:

Jonas C

Medlem
Mobila boardingpass är ett förbannat otyg. De tar oftast mer tid i hanteringen och är helt hopplösa i taxfreebutiker mm.

Har använt Passbook under det senaste halvåret och det har fungerat utmärkt. Inget problem med att läsa av i varken securityn, loungen och gaten. Dessutom så ligger boardingkorten sparade i Passbook och försvinner inte automatiskt, såvida man inte raderar dem förståss. Smidigt att ta en screenshot och skicka in om man vill efterregistrera poäng.
 

doc

Medlem
Har använt Passbook under det senaste halvåret och det har fungerat utmärkt. Inget problem med att läsa av i varken securityn, loungen och gaten. Dessutom så ligger boardingkorten sparade i Passbook och försvinner inte automatiskt, såvida man inte raderar dem förståss. Smidigt att ta en screenshot och skicka in om man vill efterregistrera poäng.

Jag instämmer helt att med Passbook på iphone fungerar mobila boardingkort fantastiskt smidigt. De dyker upp på hemskärmen några timmar innan avgång, så att man lätt kan komma åt att visa upp dem och finns kvar i appen efter flighten om man vill spara dem av olika skäl. Helt klart smidigt och enkelt. Har dessutom mitt Heathrow Rewards-kort som ett "pass" i Passbook och lyckades även med lite enkelt hackande göra en Passbook-biljett av min 10-resorsbiljett på flygbussarna också.
 

Storsteffe

Medlem
Jojo nog funkar det med tekniken för det mesta men strular det så är det väldigt bra med ett papper, ingen som drabbats av en död telefon nån gång? Tar alltid ut en pappersversion oavsett om jag inte använder den.
 
Toppen