Jag har väl snittat sådär 4x in/ut per år i USA sedan 1993, så man har väl ett antal erfarenheter med sig på 20 år

Jag har aldrig drabbats av extrema köer, eller när det har hänt har jag varit turgubbe numero uno och fått gå runt med någon specialhjälp. Andra juldagen 2009 var ett sådant fall på JFK T4 då jag som tur var med Swiss i F och hängde med den schweiziska FN ambassadören genom diplomatkö

Det var så illa denna dag, att man inte ens släppte ner resenärer i immigrationshallen, men man fick vänta uppe.
Som "sämst" har jag väntat sisådär 75min som i LAX och IAD som passagerare i LX F och LH F respektive, men har också varit i taxin 15min efter landning på SFO.
I principen skulle jag föredra att inte byta i USA, men göra detta i Europa. Den stora skillnaden för mig är att i Europa vet man vad som kommer hända, medan USA är ett rent lotteri. Men vissa flygplatser undviker man att byta, LAX är t.ex. en sådan. JFK T7 med BA, lär man sig när man skall anlända på vilken flight, så blir det bra.
Flygplatser med en central immigrationshantering som t.ex. ORD och IAD har stor kapacitet, men det är klart när ett antal B747-400or parkerar på samma tid blir det mycket folk.
Summa summarum: US CBP är ett lotteri med väldigt få vinnare...