Senaste nytt

Toronto till Niagarafallen på bara några få timmar?

Gus

Medlem
Har tillsammans med en kompis en resa med SAS business till Toronto bokad i mitten av september.

Vi landar på fredagen klockan 14:55 och åker hem igen lördag kl. 17:00, alltså 26 timmar på destinationen. Planen är att utforska staden Toronto på fredagen. Vi bor på Hilton Toronto airport.

För lördagen har vi inga planer och jag tänkte därmed fråga er om ni tror det är möjligt att hinna med en tripp till Niagarafallen innan planet går hem kl 17? Buss och tåg går bort då det tar för lång tid. Återstår är hyrbil eller Uber/Lyft. Hyrbil kostar ca 1400 kr och taxi verkar kosta ungefär detsamma, enkel väg. Uber hade varit smidigt men är lite orolig att det inte ska finnas bilar på hemresan och/eller att priserna är skyhöga en lördag em.

Är det svårt med parkering vid Niagarafallen och brukar det kunna vara köer på vägen tillbaka till flygplatsen?
 

Doctor-X

Medlem
Har tillsammans med en kompis en resa med SAS business till Toronto bokad i mitten av september.

Vi landar på fredagen klockan 14:55 och åker hem igen lördag kl. 17:00, alltså 26 timmar på destinationen. Planen är att utforska staden Toronto på fredagen. Vi bor på Hilton Toronto airport.

För lördagen har vi inga planer och jag tänkte därmed fråga er om ni tror det är möjligt att hinna med en tripp till Niagarafallen innan planet går hem kl 17? Buss och tåg går bort då det tar för lång tid. Återstår är hyrbil eller Uber/Lyft. Hyrbil kostar ca 1400 kr och taxi verkar kosta ungefär detsamma, enkel väg. Uber hade varit smidigt men är lite orolig att det inte ska finnas bilar på hemresan och/eller att priserna är skyhöga en lördag em.

Är det svårt med parkering vid Niagarafallen och brukar det kunna vara köer på vägen tillbaka till flygplatsen?

När jag var i Niagara Falls 2017 var det enkelt med parkering (detta var mitt i sommaren, så peak turistsäsong) i mitten av september torde det vara mindre (dock helg), men försök komma iväg tidigt (hur tidigt ni nu kan hämta ut hyrbilen). Trafiken runt Toronto kan dock vara massiv så planera att avsätta god med tid för att ta er tillbaka till flygplatsen, går planet kl 17:00 så bör ni ju vara på plats 3h innan avgång, så kanske försöka åka tillbaka strax innan lunch.

Vet inte om ni tänker er ta båten för att komma nära vattenfallet eller om det räcker med att titta på avstånd. Kanske åka tidigt och satsa på frukost på någon av hotellen som har restauranger högt upp för att få en fin vy.
 
  • Gilla
Reactions: Gus

HenrikAI

Medlem
Var där i juli 2018, med hyrbil från Torontos flygplats, och då var det inga problem med parkering när vi kom på förmiddagen. Det var ganska ordentligt med trafik kring flygplatsen på framåt kvällen dock, så ni vill gärna ha lite marginal där.
 
  • Gilla
Reactions: Gus

Gus

Medlem
Var där i juli 2018, med hyrbil från Torontos flygplats, och då var det inga problem med parkering när vi kom på förmiddagen. Det var ganska ordentligt med trafik kring flygplatsen på framåt kvällen dock, så ni vill gärna ha lite marginal där.

Tack för input. Vi får åka tillbaka i god tid.


När jag var i Niagara Falls 2017 var det enkelt med parkering (detta var mitt i sommaren, så peak turistsäsong) i mitten av september torde det vara mindre (dock helg), men försök komma iväg tidigt (hur tidigt ni nu kan hämta ut hyrbilen). Trafiken runt Toronto kan dock vara massiv så planera att avsätta god med tid för att ta er tillbaka till flygplatsen, går planet kl 17:00 så bör ni ju vara på plats 3h innan avgång, så kanske försöka åka tillbaka strax innan lunch.

Vet inte om ni tänker er ta båten för att komma nära vattenfallet eller om det räcker med att titta på avstånd. Kanske åka tidigt och satsa på frukost på någon av hotellen som har restauranger högt upp för att få en fin vy.

Bra feedback! Båten hade varit trevlig men jag tänker att vi bara kollar på någon utsiktsplats i max en timme och sedan tillbaka. Har inte bokat en bil ännu men kan ju försöka hämta ut den tidigt. Samtidigt som vi vill njuta av hotellfrukosten i lugn och ro. :) Har inte varit på riktig (flyga business och bo på Hilton) semester på snart 3 år.
 

palmen

Moderator
Var där i juni och åkte buss som tog drygt 2h. Största tidstjuven var trafiken ut ur Toronto, det blir ju samma oavsett bil eller buss.

Trafiken tillbaka kan ju teoretiskt också ställa till det men åker ni tillbaka vid senast 12 ska ni ju ha marginal om inget oförutsett inträffar.

Jag hade inte tagit Uber alternativet, att få någon som kör er tillbaka är inte något alla vill och det kan då ta tid att få en bil.

Bästa är väl att dra tidigt, innan 06. Med jetlag så lär ni vara uppe tidigt oavsett och kan vara vid Niagara utan problem runt 8 och käka frukost och se fallen i några timmar. Finns ju även möjlighet att besöka någon vingård i området om så önskas för ett kort besök.
 

Banbul

Medlem
Jag reste på guidad heldagstur med tidig avfärd och var tillbaka typ kl 17. Då ingick också vingård.

Men helt ärligt tyckte jag det var ganska B med Niagara Fallen. Lite coolt att gå in bakom genom tunnlarna och blev ett fint kort till fotoalbumet, men skulle inte stressa hela mitt schema för att hinna med det.
 
  • Gilla
Reactions: Gus

Frigidus

Medlem
Använd Turo. Massa privatbilar i Toronto. Drar själv dit om ett par veckor och kommer hyra privatbil över en dag. Använt Turo en gång tidigare i Miami och funkar perfekt. Som Airbnb fast bilar och bra försäkringsvillkor. Appen fotar även bilen i alla vinklar både vid hämtning och lämning. Finns bilar i Toronto för under tusingen per dygn om du inte har höga krav.
 
  • Gilla
Reactions: Gus

Linmet

Medlem
Finns mycket kul att se i toronto annars ist för o lägga tiden i en bil.

jag hade tagit uber om jag valt o åka likt er. Tror inte ni får problem med bil och har bara bra o säga om uber i toronto. Vi var där några dagar i augusti. Hyrbil så kort period känns onödigt tidsslöseri.

Amsterdam brewhouse vid vattnet kan rekommenderas (framförallt som flyginttesserad, be om fönsterbord och att ni vill se flygplatsen, toronto city). Men det är ingen fancy dining. Bra burgare och mkt god öl.
 

Thornado

Medlem
Men helt ärligt tyckte jag det var ganska B med Niagara Fallen

Finns mycket kul att se i toronto annars ist för o lägga tiden i en bil.

Jag är faktiskt inne på lite samma tankar som ovanstående. Själva fallen är självklart en fantastisk naturskapelse att beskåda, men tyvärr har jag aldrig varit på något ställe där jag känt att det blivit så extremt sönderexploaterat. Om man tittar mot fallen (och gärna har skygglappar så man inte ser något annat) så är det vackert, men så snart man vänder sig om så känns det som att man hamnat i en väldigt billig och dåligt utförd Vegas-kopia.
Ska man stanna längre tid i Toronto så kan man nog ändå besöka fallen bara "för att ha gjort det", men när ni ändå har så kort om tid där så tror jag det finns annat att hitta på.

Vill du ha en bra naturupplevelse som involverar forsande vatten så rekommenderar jag att istället boka flyg upp till Luleå i slutet av våren nästa år och köra till Storforsen.
 
Toppen