Senaste nytt

Top 10: Världens bästa Safarilodger

BusinessClass

Redaktör
Man kan inte komma mycket längre bort från vardagens rutiner än om man åker till andra sidan jorden och checkar in på en lyxig safarilodge. En safari är ett säkert sätt att väcka sina sinnen. Föreställ dig att vakna upp och se solen gå upp över horisonten över det vackra landskapet, kanske ser du en flock elefanter…
 
Kan någon förklara för mig varför just dessa tio skulle vara bäst??? Shamwari är till exempel en djurpark modell större, hur fin själva lodgen än må vara. Även Kapama (Jabulani) är en zoo, osv.
 

Jönsson

Medlem
Tror att vi skulle kunna byta ut några av dessa mot ett par safarilodger i Indien och på Sri Lanka.
 
Ska åka på safari och beachresa i augusti på smekmånad och är iväg 2,5 vecka. Utmaningen är att ta med 15kg per person i en mjuk väska då vi kommer att flyga mindre propellerplan där det står att regeln är max 15 kg och mjuk väska.
Har ni tips på hur jag kan klara detta?
 

KennethL

Medlem
Ska åka på safari och beachresa i augusti på smekmånad och är iväg 2,5 vecka. Utmaningen är att ta med 15kg per person i en mjuk väska då vi kommer att flyga mindre propellerplan där det står att regeln är max 15 kg och mjuk väska.
Har ni tips på hur jag kan klara detta?
Byxor med stora fickor? ;)
 

KennethL

Medlem
15kg är sjukt mycket. Jag vägde min packning för 3 veckor nu och det vägde in på 12kg inkl Tumi Alpha 2 som väska. Du ska på semester och behöver inte släpa med dig hela köksbänken i granit...
Visst, men på en safari kanske man vill komma djurlivet riktigt nära med en Canon 5DSR ~1kg, EF 800mm f/5.6 ~5 kg, stativ ~3kg, laddare, extra batteri osv, det drar snabbt iväg. ;)
 

Brandten

Medlem
Visst, men på en safari kanske man vill komma djurlivet riktigt nära med en Canon 5DSR ~1kg, EF 800mm f/5.6 ~5 kg, stativ ~3kg, laddare, extra batteri osv, det drar snabbt iväg. ;)
Då är det bara att hyra bil och åka på safari på egen hand. Då kan du ladda på 1 ton med egen utrustning.

Har gjort alla möjliga varianter men flest gånger med hyrbil. Har nästan krockat med en elefant, landat (med eget flygplan) nära ett par lejon, stått 50m från ett gäng giraffer m.m, så med ett 800mm hade du varit riktigt nära.
 

Ohjay

Medlem
Visst, men på en safari kanske man vill komma djurlivet riktigt nära med en Canon 5DSR ~1kg, EF 800mm f/5.6 ~5 kg, stativ ~3kg, laddare, extra batteri osv, det drar snabbt iväg. ;)
Fast kameraprylarna kan du ju ta i handbagaget.
Så gjorde jag när jag var på safari. Ca 10kg handbagage(kameraprylar) och sen väska på ca 10kg.
När jag bytte till det lilla planet för att åka ut på savannen så brydde de sig bara om att kolla väskan och sket i handbagaget.
 

agehall

Medlem
Visst, men på en safari kanske man vill komma djurlivet riktigt nära med en Canon 5DSR ~1kg, EF 800mm f/5.6 ~5 kg, stativ ~3kg, laddare, extra batteri osv, det drar snabbt iväg. ;)
Är du på safari behöver du inga 800mm objektiv - min erfarenhet är att du snarare vill ha typ 50mm för allt är så nära.
 
Toppen