Senaste nytt

Tokyo ToR med LH B747 / Swiss B777

eddo

Medlem
Kanske ingen superspännande resa egentligen sett till routing/flygbolag men tänkte ändå att det kan vara kul att dela med sig av en liten reserapport.

Under november månad var det äntligen dags för första bonusresan longhaul i business för mig och sambon tillsammans. Vår (min?) poängjakt påbörjades "på riktigt" under 2019 och poängkontot har varit välfyllt länge, men vi har av olika anledningar inte tagit oss iväg långt tidigare.

Planen från början var egentligen att jag skulle åka själv. Bokades ursprungligen under tiden SQ var möjligt att boka med EuroBonus. Routing då var utresa LLA-ARN-LHR-SIN-NRT med SK/SQ och hemresa HND-KUL-IST-ARN med NH/TK/SK och just under 24h stopp i Kuala Lumpur. När sambon i somras blev sugen på att följa med var det ju dels inte längre möjligt att boka SQ och hon är också en som gärna undviker mellanlandningar så det blev ombokning till LX båda vägarna.

Någon vecka innan utresa dök platser med LH upp och eftersom jag gärna testar olika flygbolag, och dessutom var väldigt sugen på att flyga B747 för första gången bokade jag om till följande routing: utresa LLA-ARN-FRA-HND med SK/LH och hemresa NRT-ZRH-ARN-LLA. Platser på upper deck ordnade! Givetvis kan man inte låta bli att hoppas på att platser i F dyker upp när F-kabin finns på planet, även om man vet att det är högst osannolikt till Tokyo, men ingen lycka denna gång utan vi fick nöja oss med Business.

Nästa inlägg planeras täcka utresan till HND.
 

eddo

Medlem
Segment 1: SK19 LLA-ARN 28/11
Då åker vi! Eller snart i alla fall, vi inledde med en alldeles för tidig ankomst till LLA och försenad flight ned till ARN. Resan i sig är inte mycket att skriva om. Tyvärr en medicinsk incident med en passagerare på raden bakom oss strax innan landning på ARN, som tur var fanns läkare ombord och ambulanspersonal mötte upp vid gate. Hoppas allt gick bra för den drabbade!

1000000475.jpg

En Mikkeller är alltid en bra start på semestern! Den ätbara saken (vad är det för något?) hade jag klarat mig utan.

Segment 2: LH801 ARN-FRA 29/11
Efter en natt på Comfort Arlanda var vi redo att ge oss av på riktigt. Flighten i sig inget är ju inte så mycket att skriva om egentligen men bjuder på några bilder.

1000000477.jpg

Fin morgon på Arlanda!

PXL_20231129_092515774.jpg

Läst mycket dåligt om Heimat men den här serveringen var helt ok som andra frukost i alla fall. Beror såklart på vad man jämför med men bättre än det mesta jag fått i SAS Plus. Vet inte om samma sak serveras senare på dagen som lunch/middag - i så fall hade jag varit mindre nöjd.

Segment 3: LH716 FRA-HND B747-8i 29/11
Efter ankomst på FRA valde vi att gå direkt till gaten då vi "bara" hade 1h 40min mellan flighterna och Lufthansa Business och Senator lounger har man sett några gånger förut...

PXL_20231129_113001162.jpg

Där stod planet som senast kommit från SFO och som nu skulle ta oss till Tokyo. Jag var otroligt taggad på att kliva ombord en B747 för första gången, på upper deck dessutom! Sambons kommentar "ja det blir väl häftigt" helt utan inlevelse - tur att det finns andra här på BC som förstår min entusiasm.

I övrigt var mina förväntningar på LH business lågt ställda, både när det gäller hårdvaran och service.

När det var dags för boarding var förvirringen vid gaten total. Om jag förstod rätt började de inte med Priority boarding utan släppte först på Premium Economy på höger sida om gaten. Eftersom ingen förstod någonting klev ingen ombord. Efter att de upprepad budskapet några gånger började Premium Economy boarda. Därefter var det dags för oss i grupp 1-2 att kliva ombord!

PXL_20231129_123737768.jpg

Väl ombord fick vi snabbt ett glas champagne i handen. Har tyvärr inte fotat menyn så vet inte vilken champagne det bjöds på men den var god! Min vinkunskap är inget vidare så jag hade nog inte kunnat ge en bättre recension ändå.

Första intrycket är att kabinen är omodern men väldigt luftig och rymlig på upper deck. Det här ska vi nog stå ut med. Sambon är imponerad och jag inser redan att det efter denna resa nog kommer bli mindre suckar när jag påminner om att "kom ihåg att använda Amex!" nästa gång! ;)

1000000481.jpg

Snart var vi uppe i luften och jag inleder denna flight med ett glas Cola Zero och nötter. Om någon är intresserad av en utförlig dryckesrecension hänvisar jag till @011430121 som jag hört är expert på denna kategori. ;)

PXL_20231129_144208351.jpg

Till förrätt valde jag ankbröst och sambon valde tonfisk - båda var faktiskt väldigt goda! Helt klart över mina på förhand (låga) förväntningar.

1000000483.jpg

Huvudrätten var dock ingen höjdare men fungerade. Gott franskt rött vin till.

PXL_20231129_151951515.NIGHT.jpg

Efterrätten, någon slags chokladkaka, får bra betyg! Sambon valde en ostbricka och var nöjd hon också.

Efter maten intogs några glas champagne och jag passade på att få gjort lite plugg. Med både jobb och studier på heltid är det svårt att ta helt ledigt - men några glas champagne ombord B747 gör det i alla fall lite mindre jobbigt! :D

1000000487.jpg

Dags att försöka få några timmars sömn innan ankomst till Tokyo. Stolen fungerade helt ok att sova även om sätet upplevdes lite väl hårt. Inga problem för som är drygt 185cm mig vad gäller utrymme. Till och med sambon fick några timmars sömn trots flygrädsla.

Vaknade upp med ca 2-3 timmar kvar till HND då det var dags för frukost. Tyvärr var den riktigt dålig. Nog sämsta äggröran jag ätit. Glömde fota den men den såg ändå inte trevlig ut.

Sammanfattningsvis en helt okej resa med LH! Slog mina förväntningar som förvisso var lågt ställda. Finns såklart många bolag jag väljer före men är LH enda alternativet kommer jag inte att vara rädd för att boka det igen. Hade såklart inte varit lika roligt om man åkt själv och fått fönsterplats men för oss som åkte 2 var det inget större problem för sambon att klättra över mig.

Stor tumme upp för servicen faktiskt! Riktigt bra och trevligt crew som ständigt såg till att vi hade vad vi önskade!

Bjuder på en sista bild på planet efter landning på HND.
PXL_20231130_011945247.jpg


Återkommer när jag har tid med del 2 som är hemresan med Swiss.
 
Last edited:

Gweilo_2

Medlem
Segment 1: SK19 LLA-ARN 28/11
Då åker vi! Eller snart i alla fall, vi inledde med en alldeles för tidig ankomst till LLA och försenad flight ned till ARN. Resan i sig är inte mycket att skriva om. Tyvärr en medicinsk incident med en passagerare på raden bakom oss strax innan landning på ARN, som tur var fanns läkare ombord och ambulanspersonal mötte upp vid gate. Hoppas allt gick bra för den drabbade!

Visa bifogad bild 148168
En Mikkeller är alltid en bra start på semestern! Den ätbara saken (vad är det för något?) hade jag klarat mig utan.

Segment 2: LH801 ARN-FRA 29/11
Efter en natt på Comfort Arlanda var vi redo att ge oss av på riktigt. Flighten i sig inget är ju inte så mycket att skriva om egentligen men bjuder på några bilder.

Visa bifogad bild 148169
Fin morgon på Arlanda!

Visa bifogad bild 148170
Läst mycket dåligt om Heimat men den här serveringen var helt ok som andra frukost i alla fall. Beror såklart på vad man jämför med men bättre än det mesta jag fått i SAS Plus. Vet inte om samma sak serveras senare på dagen som lunch/middag - i så fall hade jag varit mindre nöjd.

Segment 3: LH716 FRA-HND B747-8i 29/11
Efter ankomst på FRA valde vi att gå direkt till gaten då vi "bara" hade 1h 40min mellan flighterna och Lufthansa Business och Senator lounger har man sett några gånger förut...

Visa bifogad bild 148171
Där stod planet som senast kommit från SFO och som nu skulle ta oss till Tokyo. Jag var otroligt taggad på att kliva ombord en B747 för första gången, på upper deck dessutom! Sambons kommentar "ja det blir väl häftigt" helt utan inlevelse - tur att det finns andra här på BC som förstår min entusiasm.

I övrigt var mina förväntningar på LH business lågt ställda, både när det gäller hårdvaran och service.

När det var dags för boarding var förvirringen vid gaten total. Om jag förstod rätt började de inte med Priority boarding utan släppte först på Premium Economy på höger sida om gaten. Eftersom ingen förstod någonting klev ingen ombord. Efter att de upprepad budskapet några gånger började Premium Economy boarda. Därefter var det dags för oss i grupp 1-2 att kliva ombord!

Visa bifogad bild 148173
Väl ombord fick vi snabbt ett glas champagne i handen. Har tyvärr inte fotat menyn så vet inte vilken champagne det bjöds på men den var god! Min vinkunskap är inget vidare så jag hade nog inte kunnat ge en bättre recension ändå.

Första intrycket är att kabinen är omodern men väldigt luftig och rymlig på upper deck. Det här ska vi nog stå ut med. Sambon är imponerad och jag inser redan att det efter denna resa nog kommer bli mindre suckar när jag påminner om att "kom ihåg att använda Amex!" nästa gång! ;)

Visa bifogad bild 148174
Snart var vi uppe i luften och jag inleder denna flight med ett glas Cola Zero och nötter. Om någon är intresserad av en utförlig dryckesrecension hänvisar jag till @011430121 som jag hört är expert på denna kategori. ;)

Visa bifogad bild 148175
Till förrätt valde jag ankbröst och sambon valde tonfisk - båda var faktiskt väldigt goda! Helt klart över mina på förhand (låga) förväntningar.

Visa bifogad bild 148178
Huvudrätten var dock ingen höjdare men fungerade. Gott franskt rött vin till.

Visa bifogad bild 148180
Efterrätten, någon slags chokladkaka, får bra betyg! Sambon valde en ostbricka och var nöjd hon också.

Efter maten intogs några glas champagne och jag passade på att få gjort lite plugg. Med både jobb och studier på heltid är det svårt att ta helt ledigt - men några glas champagne ombord B747 gör det i alla fall lite mindre jobbigt! :D

Visa bifogad bild 148182
Dags att försöka få några timmars sömn innan ankomst till Tokyo. Stolen fungerade helt ok att sova även om sätet upplevdes lite väl hårt. Inga problem för som är drygt 185cm mig vad gäller utrymme. Till och med sambon fick några timmars sömn trots flygrädsla.

Vaknade upp med ca 2-3 timmar kvar till HND då det var dags för frukost. Tyvärr var den riktigt dålig. Nog sämsta äggröran jag ätit. Glömde fota den men den såg ändå inte trevlig ut.

Sammanfattningsvis en helt okej resa med LH! Slog mina förväntningar som förvisso var lågt ställda. Finns såklart många bolag jag väljer före men är LH enda alternativet kommer jag inte att vara rädd för att boka det igen. Hade såklart inte varit lika roligt om man åkt själv och fått fönsterplats men för oss som åkte 2 var det inget större problem för sambon att klättra över mig.

Stor tumme upp för servicen faktiskt! Riktigt bra och trevligt crew som ständigt såg till att vi hade vad vi önskade!

Bjuder på en sista bild på planet efter landning på HND.
Visa bifogad bild 148184

Återkommer när jag har tid med del 2 som är hemresan med Swiss.
Tackar, så vad tyckte du om upper deck på en 747a ?
 

eddo

Medlem
Tackar, så vad tyckte du om upper deck på en 747a ?
Det är ju absolut något utöver det vanliga att boarda och ta trappan upp till övervåningen! Sen hade man ju gärna sett något bättre än Lufthansa C-kabin däruppe. Känslan är nästan att man flyger narrowbody, fast luftigt och bra förvaring åtminstone vid fönsterplatserna, tills man tittar ut genom fönstret och ser vingen och motorerna.

Är glad att vi bokade om och åkte 747 ena vägen, även om Swiss kabin var bättre (spoilar kommande del lite). Rekommenderas om man har möjlighet och inte redan har gjort det. :)
 

Johan F

Medlem
Behållningen av resan måste ju helt klart vara att få sambon att använda AMEX i större utsträckning; har periodvis haft samma utmaning men en stundande resa till NY med Austrian i business skall nog reda bot på det en gång för alla :)

Härligt med lite reserapport, håller inte heller LH business speciellt högt - gillar inte 2-2-2 konfigurationen samt att man tåflörtar med stolsgrannen.
 

Gweilo_2

Medlem
Det är ju absolut något utöver det vanliga att boarda och ta trappan upp till övervåningen! Sen hade man ju gärna sett något bättre än Lufthansa C-kabin däruppe. Känslan är nästan att man flyger narrowbody, fast luftigt och bra förvaring åtminstone vid fönsterplatserna, tills man tittar ut genom fönstret och ser vingen och motorerna.

Är glad att vi bokade om och åkte 747 ena vägen, även om Swiss kabin var bättre (spoilar kommande del lite). Rekommenderas om man har möjlighet och inte redan har gjort det. :)
Enig med LH C, får lite sarkofag känsla i liggande läge....
747 upper deck är unikt, speciellt i dom gamla 747 -100/200 med den kortare humpen. Blev privat, tyst och lite exklusivt
 

eddo

Medlem
Att hinna skriva om returen tog längre än planerat, men nu kan ni äntligen sluta trycka F5! ;)

Vi bodde i Shinjuku och valde att ta tunnelbana följt av Skyliner till flygplatsen. Väl på Narita tog incheckningen otroligt lång tid trots kort kö. Visade sig att jag missat att platserna vi bokat, 6D och 6G, var enda platserna i business med bassinet vilket jag missat. Efter att ha gått med på att byta till 17A och 17B tror jag att incheckningsagenten tackade oss mer än en handfull gånger innan vi gått därifrån.

Fast track tog max någon minut och efter en kortare promenad var vi i ANA Lounge. En trevlig lounge där bland annat en god Curry serverades i buffén. Nudlar serverades på beställning. Dessutom stora fönster med bra utsikt, trevligt! Tog tyvärr ingen bild.

Nu var det dags att bege sig mot gaten där planet som skulle ta oss till Zurich väntade!
PXL_20231204_024034599.jpg


Segment 4: LX161 NRT-ZRH 4/12 B777-300ER
Första intrycket av kabinen var helt klart ett steg upp jämfört med Lufthansa! Visst, trängre och mindre luftig, men stolen var helt klart bekvämare och fotutrymmet bättre även om LH har fördelen att det inte är någon begränsning i höjdled. Swiss stol upplevdes som mjukare och mer komfortabel överlag.

PXL_20231204_030946761.jpg

Champagne serverades redan på marken, till skillnad från LH som endast serverade något annat mousserande på marken och Champagne först i luften (skrev fel i förra inlägget).

PXL_20231204_042600054.jpg

Uppe i luften serverades nötter och dryck relativt snabbt. Kan inte särskilt mycket om viner men överlag gillade jag utbudet hos LX mer än LH, såväl när det gäller rött vin som champagnen.

PXL_20231204_050101457.jpg

God förrätt, framförallt osten var riktigt god! Redan här märkte vi dock att servicen var klart sämre än hos LH på utresan. Serveringen tog lång tid, vilket kanske är förståeligt med tanke på den större kabinen jämfört med B747 upper deck och att vi satt längst bak, men personalen som serverade oss verkade hela tiden väldigt stressade när de väl var framme vid oss. Fick hela tiden känslan att när de väl var framme vid oss ville de bara avsluta sin "runda" så snabbt som möjligt.

PXL_20231204_053340816.jpg

Huvudrätten var inget vidare. Riktigt smaklöst och tråkigt kött. Serverades på samma bricka som förrätten, ingen stor grej kanske men en av många småsaker som tillsammans drog ned upplevelsen som helhet.

PXL_20231204_055920572.MP.jpg

Speciellt men relativt god kaka med sötpotatis. Inget illa att säga om den!

PXL_20231204_083121103.jpg

Efter måltiden var det dags för några timmars vila. Intressant att åka den nordliga rutten som bjöd på fina vyer av norrsken. Lyckades inte få något bra foto av det.

PXL_20231204_161301144.jpg

Cirka 2 timmar innan landning var det dags för en andra måltid. Pastan var helt okej men även här var serveringen stressad. Vårt bröd glömdes till exempel bort.

Sammanfattningsvis tycker jag Swiss hårdvara är bra men servicen var flera klasser sämre än Lufthansa. Att vi satt längst bak i kabinen kan säkert påverka, men oavsett tråkigt när personalen verkar konstant stressad och bara vill få allt gjort så fort som möjligt. Vi kände oss "bortglömda" flera gånger under flygningen. Detta i jämförelse med servicen på LH som faktiskt var riktigt bra med proaktiv personal som hela tiden såg till att vi hade det vi önskade. Väljer nog faktiskt LH över LX nästa gång om man reser två, trots den mer utdaterade kabinen, vilket jag absolut inte trodde på förhand! Skulle dock välja LX om sömn ska prioriteras då komforten med stolen nedfälld är bättre där.

Sista två segmenten inom Europa orkar jag faktiskt inte skriva om. Två helt vanliga flygningar intra-europa helt enkelt.

Hoppas någon finner rapporten intressant.
 

Gnopps

Medlem
Tack så mycket för rapporten! Jag flög LX till Tokyo i affärsklass förra året och tyckte det var mittemellan. Speciellt saknade jag madrassen man får hos SAS.
 
Toppen