Senaste nytt

Tokyo i januari?

plover

Medlem
Någon som varit i Tokyo i januari ? Lågsäsong men borde väl vara ok ändå som förstagångsresenär - vill bara turista några dar, hur lång tid är minimum ?

Någon som varit i Tokyo i januari ? Lågsäsong men borde väl vara ok ändå som förstagångsresenär - vill bara turista några dar, hur lång tid är minimum ?

Jag var där i januari för några år sedan och i samband med skidresa på Hokkaido. Tokyo gick utmärkt att besöka den årstiden tycker jag. Visst, inte så varmt men ca 10 grader på dagarna räckte för mig.

Svårt att säga en minimumtid. Optimalt är väl 1-2 veckor inklusive lite utflykter utanför stan

Visst, januari är oftast en månad då det är soligt men kyligt och därmed klar luft. Minns att jag kunde se Mt Fuji från Yokohama (='Tokyo'). Däremot var det otroligt varmt inomhus på hotellet. Det var ju vinter!

Fungerar utmärkt. Det är lite svalare men det funkar bra då man rör sig långa sträckor till fots eller tunnelbana och det inte blir så varmt. Det du ska undvika är 1-4 januari då stan stänger ned i stor utsträckning pga nyåret.

10 dagar minst med tanke på restid och tidsskillnad.

Undvik dagarna precis efter nyår bara. Då har dom helgledigt så mycket är stängt, och det är väldigt mycket folk vid tempel mm.

Håller med om att januari är en bra tid att besöka Tokyo. För en förstagångsresenär gäller det att maximera den tid ni har på plats. Det finns så mycket att upptäcka. För den som lever i Sverige är det för det mesta inte så kallt, till och med t-shirtväder stundtals. Det kommer att bli många promenader till alla sevärdheter, så ta med er bra skor. Vi brukar snitta 20000 steg/dag.
Framför allt, våga er på en matresa.

Instämmer med @Diamond-in-the-ruff . Står oftast i reseguider att man bör undvika den perioden men som svensk är vi ändå vana vid kyla - och har kläder (täckjacka) för det. Varit i Tokyo i februari och vi upplevde det som fantastiskt. Färre turister så lägre hotellkostnad och med kyligt väder så orkade man gå så mycket mer än mot när vi var där i maj då luftfuktigheten och värmen gjorde det tuffare.

Tänk bara att Tokyo är nästan värre än London när det kommer lite snö. Har varit med om det några gånger själv.

Av mina 12 besök till Japan det senaste decenniet så har 10 av dessa varit under vintermånaderna. Tycker att det är en trevlig tid att besöka landet. 10-15 grader i Tokyo, kyligt och krispigt med klart väder oftast. Rimliga hotellpriser och lätt att hitta bonusplatser. Man bör definitivt inte rädas av att besöka landet under perioden, snarare tvärtom.

Toppen