Senaste nytt

Tokyo i första klass med ANA

Ett alternativ är kanske att åka med gamla F från MUC? Den har jag förstått är en öppnare kabin.
Jag tänkte föreslå samma sak, München är väl den enda destination där man fortfarande använder flygplan med den gamla kabinen. Den är väl inte helt optimal för ändamålet den heller men är i alla fall inte lika instängd.

IMG_2618.jpg

Har inte mycket erfarenhet av ANA, endast en flygning, och blev då mottagen på HND vid mitt ankommande SQ-flyg och genomslussad i någon form av priority security (helt tom på andra resenärer och kändes lite speciell vill jag minnas, kanske var ruset från drickan ombord) och sedan guidad hela vägen till ANA-loungen, som iofs var stängd då det var så tidigt på morgonen. :)

Jag flög föresten Business class och inte First.

Jag tänkte föreslå samma sak, München är väl den enda destination där man fortfarande använder flygplan med den gamla kabinen. Den är väl inte helt optimal för ändamålet den heller men är i alla fall inte lika instängd.

Chansen att hitta 2 platser både ut och hem just under den veckan då vi fått ledigt är minimal om man inte väntar tills dagarna innan avresa med att boka. Så det ser ut som att det inte blir någon ANA First Class, utan vi nöjer oss med SAS/LH/vad som helst i C, även om F hade varit väldigt trevligt förstås.

Jag kom precis hem från Tokyo efter att ha spenderat 8 nätter där och bodde då 3 nätter på Hilton Tokyo och 5 på Conrad Tokyo.

När det gäller hotell så skall du definitivt välja Conrad då det är väldigt mycket lyxigare och fräschare än Hilton Tokyo. De har en fräsch spa-avdelning på 29:e våningen där man kan simma i en 25m bassäng och få spa-behandlingar och ett fräscht gym. Executive loungen är också väldigt mycket bättre än Hiltons och rummen är superfräscha, bodde på 37:e våningen med utsikt över Tokyo bay och den utsikten är fantastisk.

Gör nu rätt och välj Conrad istället, risken är att du kan bli besviken annars.

Så glad är man i detta ögonblick!
* Vad gör ett äldre par i Tokyo under 7 dagars tid? :)

Jag kan rekommendera en trip till Takayama. En mindre stad uppe i bergen som kan påminna om Kyoto in the old days.
Tåg till Nagoya, sen cirka två timmars tågresa västerut.
Finns många trevliga ryokans att välja på

TIPS:
Om ni ska besöka Kejsarpalatset i Tokyo, BOKA plats i TID! Om ni kommer till Tokyo utan att ha gjort det online så kommer ni inte få plats att få komma in. Den bistra erfarenheten har jag...

Ang Green Cars, Om ni ska resa en del med tåg är det klart värt att köpa ett rail pass (måste köpas i Sverige). I Green Car ingår platsreservation, även lite lull lull som filtar och varma handdukar:). Vagnarna är nästan tomma i jämförelse med de andra. Jag var i Japan en vecka förra året och åkte kors och tvärs med tåg. Hur häftigt som helst. Såg i princip hela Japan. Frugan var på utbildning så jag turistade:) Utgick varje morgon kring 6 från Yokohama. Var alltid tillbaka samma dag mellan 18-20.

Toppen