Tjänstebilstråden

FL07 skrev:Har någon provkört den nya 3-serien? BMW rullar ut den uppdaterade elhybriden 330e nu i sommar. Sex mils räckvidd på el är ett bra steg upp från tidigare generationens 330e. Vi kan väl kalla det fyra mils realistisk räckvidd med lite tyngre högerfot. Med andra ord blir räckvidden på el faktiskt användbar för många som pendlar en kortare sträcka till jobb (och speciellt de som har laddmöjlighet på jobbet). F.d. 330e utan utrustning hade ett förmånsvärde på 2900 kr/mån. Lär bli högre nu, men fortfarande ett attraktivt val.Klicka för att utvidga...


Känns halvintressant när Model 3 nu Finns tillgänglig. Kalkylen blir väldigt bra om man kör lite mil.
 
FL07 skrev:Har någon provkört den nya 3-serien? BMW rullar ut den uppdaterade elhybriden 330e nu i sommar. Sex mils räckvidd på el är ett bra steg upp från tidigare generationens 330e. Vi kan väl kalla det fyra mils realistisk räckvidd med lite tyngre högerfot. Med andra ord blir räckvidden på el faktiskt användbar för många som pendlar en kortare sträcka till jobb (och speciellt de som har laddmöjlighet på jobbet). F.d. 330e utan utrustning hade ett förmånsvärde på 2900 kr/mån. Lär bli högre nu, men fortfarande ett attraktivt val.Klicka för att utvidga...


Ingen provkörning ännu. Men det kommer.

e-modellerna ratar jag fullt ut. Undantag lägre förmånsvärde kan jag bara se nyttan om man har en max 2 mil till jobbet så man alltid kan köra el.

Och snart lär ändå tiden vara förbi när staten subventionerar dylika fordon.
 
Valley skrev:Ingen provkörning ännu. Men det kommer.e-modellerna ratar jag fullt ut. Undantag lägre förmånsvärde kan jag bara se nyttan om man har en max 2 mil till jobbet så man alltid kan köra el.Och snart lär ändå tiden vara förbi när staten subventionerar dylika fordon.Klicka för att utvidga...
Ja, e-modellerna lämpar sig bara till en viss typ av tjänstebilsförare. Har man möjlighet att ladda och använda eldriften för pendling/kortare ärenden kan givetvis snittförbrukningen bli noll, eller väldigt låg. Men ska man ligga och nöta mil efter mil på motorväg dagligen kan man lika gärna köpa en 320d. V.g. förmånsvärdet så blir det förmodligen en nedsättning till 320i i pris i Skatteverkets kalkyler. Därutöver tillkommer även 10000 kr rabatt för elhybrid. Kommer nog sälja som smör...
 
FL07 skrev:Ja, e-modellerna lämpar sig bara till en viss typ av tjänstebilsförare. Har man möjlighet att ladda och använda eldriften för pendling/kortare ärenden kan givetvis snittförbrukningen bli noll, eller väldigt låg. Men ska man ligga och nöta mil efter mil på motorväg dagligen kan man lika gärna köpa en 320d. V.g. förmånsvärdet så blir det förmodligen en nedsättning till 320i i pris i Skatteverkets kalkyler. Därutöver tillkommer även 10000 kr rabatt för elhybrid. Kommer nog sälja som smör...Klicka för att utvidga...


Tycker det låter som rabatter och fördelaktigt förmånsvärde kommer försvinna helt. Till slut har myndigheterna begripit att hybrider är inga miljöbilar då det sitter en förbränningsmotor i dem (men den diskussionen tillhör annat forum)
 
Har en kollega som kikar på XC60 AWD bensin. Någon som har koll på den faktiska förbrukningen?
 
Dreamliner skrev:Har en kollega som kikar på XC60 AWD bensin. Någon som har koll på den faktiska förbrukningen?Klicka för att utvidga...


Man får räkna med att den (och andra modeller i samma klass) ligger från 0,85 l/mil och uppåt, blandad körning. Det är en stor, tung och hög bil med fyrhjulsdrift.
 
Dreamliner skrev:Har en kollega som kikar på XC60 AWD bensin. Någon som har koll på den faktiska förbrukningen?Klicka för att utvidga...


Test av Teknikens Värd, "verklig förbrukning" egenutvecklad testcykel i lab-miljö över 100 mil.

XC60 D4 AWD - 0,97. I o f s diesel, men borde väl kunna fungera som riktmärke. Själv kan jag inte annat än att hålla med. Rimmar bra med det jag snittade på min XC 90 D5.

X3 2,0d x-Drive som jag hade landade på 0,67. Och den brukar väl ofta matchas mot XC60.



Då kör jag uteslutande, 90%. lands- och motorväg i främst Sverige och Norge. Brukar också kunna bli några och de hundra mil/år på Autobahn också.
 
Valley skrev:Test av Teknikens Värd, "verklig förbrukning" egenutvecklad testcykel i lab-miljö över 100 mil.XC60 D4 AWD - 0,97. I o f s diesel, men borde väl kunna fungera som riktmärke. Själv kan jag inte annat än att hålla med. Rimmar bra med det jag snittade på min XC 90 D5.X3 2,0d x-Drive som jag hade landade på 0,67. Och den brukar väl ofta matchas mot XC60.Då kör jag uteslutande, 90%. lands- och motorväg i främst Sverige och Norge. Brukar också kunna bli några och de hundra mil/år på Autobahn också.Klicka för att utvidga...
Volvos nya "downsizade" motorer drar fruktansvärt mycket bränsle jämfört med konkurrenter. Man har kört argumentet att downsizade motorer skulle bidra till lägre bränsleförbrukning. Men till exempel XC90 D5 (4 cyl 2,0L) får pisk i förbrukning av både Audi Q7 och BMW X5 med 3,0L 6 cyl diesel. När man köper ett såpass dyrt premiumåk kan man väl i alla fall få en fin sexa med lite vrid.



Vad snittade du i din XC90 D5? Vet en som snittade runt litern i sin, blandad.
 
Valley skrev:Test av Teknikens Värd, "verklig förbrukning" egenutvecklad testcykel i lab-miljö över 100 mil.XC60 D4 AWD - 0,97. I o f s diesel, men borde väl kunna fungera som riktmärke. Själv kan jag inte annat än att hålla med. Rimmar bra med det jag snittade på min XC 90 D5.X3 2,0d x-Drive som jag hade landade på 0,67. Och den brukar väl ofta matchas mot XC60.Då kör jag uteslutande, 90%. lands- och motorväg i främst Sverige och Norge. Brukar också kunna bli några och de hundra mil/år på Autobahn också.Klicka för att utvidga...
Min 2,4l XC60D4 AWD 0,72-0,76 i snitt så riktigt så illa är det inte.
 
Vad kan man gissa att Volvos nya mildhybrider landar på i förmånsvärde, nån som har koll?



En annan fråga också, har nån nånsin hört om nån bilhandlare som accepterar kreditkortsbetalningar för kontantinsatsen?
 
bachelor skrev:Vad kan man gissa att Volvos nya mildhybrider landar på i förmånsvärde, nån som har koll?En annan fråga också, har nån nånsin hört om nån bilhandlare som accepterar kreditkortsbetalningar för kontantinsatsen?Klicka för att utvidga...
Kreditkort vet jag inte men debitkort har jag betalat med.
 
bachelor skrev:Är inte Toyota RAW4 också en mildhybrid? Har fått intrycket att den är nedsatt?Klicka för att utvidga...
Toyota RAV4 erbjuds i hybrid, ja. Den har nedsatt förmånsvärde.



I regel resonerar Skatteverket på följande vis: Miljöbilar, elhybrider, elbilar, kostar i regel mer i inköp. För att göra miljövänliga bilar ett konkurrensmässigt alternativ sätter de ned värdet på bilen till motsvarande bil som inte är miljöbil. I Toyota RAV4 är fallet en Toyota RAV4 driven med bensin eller diesel (som har ett billigare listpris, alltså billigare inköpspris än hybridversionen). Förmånsvärdet grundas då på en billigare bil. Därutöver tillkommer en rabatt på 60% eller max 10000 kr/år i förmånsvärde. Varför elhybrider är populära tjänstebilar.



Audi A6 som nu är en mildhybrid i alla modeller, kan inte Skatteverket sätta ned förmånsvärdet eftersom inte bilen blir "dyrare" på grund av detta. Men Skatteverket kommer nog få problem att sätta en gräns snart. Just nu är det vilda västern med bilar som på papper är "miljöbilar" och får nedsatta förmånsvärden och rabatter. Förmodligen kommer villkoren att ändras snart. Lite beroende på vilken sittande regering vi har.
 
Dreamliner skrev:Det beror väl på hur långt du kör. Klarar du dig med 80hk och 5-6mil så är förbrukningen 0l/mil. Synd bara att de är framhjulsdrivna med eldrift på bakhjulen.Klicka för att utvidga...


Jo men om jag aldrig åker mera än så är det ännu mer ologiskt med hybrid. Lik förbannat måste man ju hålla efter förbränningsmotorn.
 
Valley skrev:Jo men om jag aldrig åker mera än så är det ännu mer ologiskt med hybrid. Lik förbannat måste man ju hålla efter förbränningsmotorn.Klicka för att utvidga...
Miljön mår väl bra av det och många pendlare ser ekonomiska fördelar.
 
Back
Top