Senaste nytt

Tjäna poäng vid USA flytt

Jag har gjort transfer av svenskt amex till Kanada och det funkade väldigt smidigt. Ingen credit score behövs och man får sign up bonus för det nya kort man tecknar. Jag hade haft svenskt SAS amex i mindre än ett år när jag gjorde transfern. Jag har Gold Rewards kortet nu och det är ett bra vardags och resekort. 1 poäng/$. Dubbla poäng på matvaror och bensin och trippla poäng vid köp av flygresor. 1:1 överföring till BAEC, Delta, Flying Blue och Aeroplan (Air Canada). Detta är ett smidigt och bra sätt att bygga upp credit score för att kunna ansöka om andra kort eller för den delen kunna skaffa mobilabonnemang och liknande. Som sagt detta gäller i Kanada men jag är ganska säker på att det funkar på samma sätt i USA.

I Kanada har Costco ett trevligt sammarbete med Amex, och förmodligen även i USA. Med guld Amex kan du komma in på Costco för att handla samtidigt och du samlar poäng, enligt YYZ ovan. Kanada är annars ett mycket enkelt 'bankland' där man får ett provisoriskt bankkort vid öppnande av konto. I Tyskland eller Frankrike är det en soppa att öppna konton.

Har hört stories både från Amex och HSBC att det har varit strul med överföring av konton (Amex i Tjeckien och HSBC i Frankrike och England, men det beror säkert på kunden(s plånbok).

Öppna ett konto i USA så fort som möjligt är ett tips, ta kontakt med en bank (AA har Citi) och beskriv din situation så kommer de att hitta en lösning skulle jag tro, har själv haft kreditkort från USA under många år utan att varit bosatt där men nu var det några år sedan jag sa upp det. Banker i USA är lite "krångliga" men har en betydligt bättre servicenivå än vad vi är vana från hemifrån.
AAdvantage ger poäng med hela Oneworld, Finnair, British A. mfl
Alex in Wanderland, som @Jenkizz tipsade om, har en berättelse när hon inte fick sin sign-up bonus 30.000 miles på AA.
How Citibank Screwed Me Out of a Flight to Bangkok

Toppen