Senaste nytt

Titlar på namnet i biljetten

Lord är man ju....på "riktigt" också. Lord of the mansion heter det typ. Har inte fått några lyfta ögonbryn på BA alls, vilket var förhoppningen

Och att skilja på fröken och fru känns väl inte helt tidsenligt . . . ändå envisas de flesta flygbolag. Kändes lite fånigt att välja fröken när jag skulle boka en biljett till min 64-åriga ogifta mamma.

@Ulla har Fru i sin profil så bokar hon själv blir det Fru på hennes biljett fast hon aldrig varit gift. Det är ingen som frågat såvitt jag vet ;)

Och att skilja på fröken och fru känns väl inte helt tidsenligt . . . ändå envisas de flesta flygbolag. Kändes lite fånigt att välja fröken när jag skulle boka en biljett till min 64-åriga ogifta mamma.

Det kommer nog mest av att systemen inte är konstruerade för nordiska språk där vi inte är så förtjusta i att använda titlar...

Nja, I titelälskande Tyskland är alla kvinnor Frau sedan många decennier. I det officiella Frankrike tituleras på samma sätt alla Madame sedan 2012.

Sorgebarnet är den engelsktalande världen. Där har man lyckats med konststycket att i stället öka från två till tre olika titlar: Miss (ogift), Mrs (gift) och Ms (feministfärgat försök att ersätta båda). Det finns personer som insisterar på just sin variant för alla tre, så att de måste finnas med i systemen.

Fru Treo beskrivs av SAS som fröken eftersom man bara kunde vara man (Herr) eller kvinna (Fröken) när hon fixade sitt Eurobonuskort.

När jag flög till Sverige med Emirates förra månaden, var faktiskt till min förvåning Cabin chief framme på samtliga 5 sträckor och hälsade välkommen samt passade på att fråga om jag var medicinsk Dr eller annan slags Dr. Hälsningen har väl att göra med mitt QF guldkort. Gudskelov inga medicinska incidenter. SQ gör likadant.

När jag flög till Sverige med Emirates förra månaden, var faktiskt till min förvåning Cabin chief framme på samtliga 5 sträckor och hälsade välkommen samt passade på att fråga om jag var medicinsk Dr eller annan slags Dr. Hälsningen har väl att göra med mitt QF guldkort. Gudskelov inga medicinska incidenter. SQ gör likadant.

Kansken en hemmasnickrad variant av de system som Turkish och Lufthansa har där man som läkare kan registrera sin kompetens i en databas så att de slipper ropa ut i högtalarna när något händer ombord?

Toppen