Senaste nytt

Tips Washington D.C. med omnejd?

Premium (leesburg) är lite bättre än Tanger (National Harbour) men å andra sidan så är Premium knappt i närheten av stan. Det är inte värt tiden att spendera att åka dit ut tycker jag med hyrbil etc.
Kör alltid på Premium Outlets oavsett var I US jag hamnar, de har de butiker jag vill ha. Brukar komplettera med Champion Dryfitplagg från Target....

Du är verkligen extremt ödmjuk :)
Jag uppskattar hursomhelst dina tips och råd. Vet att dollarn är hög just nu men det finns ändå en del som är köpvärt jämfört med priserna i Sverige. Vi har ju alla våra favoriter. Sen finns inte allt att köpa här heller. Tar nog likväl en sväng dit och kollar in läget. Har jag tur har Kate Spade någon drive. Kan tänka mig en ny handväska.

Var I Houston för ett par veckor sedan, de föesta butikerna är fortfarande betydligt billigare än hemma. Hilfiger är rena stölden trots dollarkursen, reggade mig som kund där för några år sen och det blir alltid 25% I rabatt på toppen av rabatterna som är I butik.

Här med, @sembl

Har två dygn i stan helgen innan jul. Min första mileage run på solokvist.

Väljer mellan följande hotell:

Capitol Hilton
Willard Intercontinental
W Washington
Sofitel

Närheten till Vita Huset känns rätt bra att ha? Hilton ser helt ärligt ganska trist ut, men är å andra sidan ca 1500 spänn billigare än Sofitel (som är dyrast av de fyra). Vilket skulle ni ta? Eller nåt helt annat kanske? Hade helst bott på Radisson för poängen, men de har ju ingenting centralt. Hos Hilton får jag väl i alla fall EB-poäng.

Var ska jag äta? Inte intresserad av fine dining när jag reser ensam. Gillar Hakkasan, Nobu och liknande. Finns det nåt sånt?
Också ute efter lugnare barer med bra öl.

Tacksam för tips!
Bodde på Hotel George för ett par år sedan, ligger ca 500 meter från Union Station, helt ok med bra läge särskilt om man vill vara turist och skutta runt på hop on hop off bussarna. Åkte tåg till NYC tom jag orkade släpa på väskan till stationen, det var inte värre än flyget baggage claim till transferbussen.

Kära forumvänner!
Nu har ni haft sån där "dålig" inverkan på mig igen (eller min plånbok). Det blir en MR till IAD över påskhelgen med SAS i business class för 15K kr, för att på ett smidigt sätt komma nära att säkra EBG ännu ett år till i god tid innan intjäningsperioden tar slut. Ut långfredagen, hem påskdagskvällen. En heldag, påskafton, på plats. Så frågan är - vad gör jag där? Innebär påsk att staden är tom och stängd eller spelar det ingen roll? Den frågan som alla andra resenärer ställer sig först, ställer vi poängjägare oss sist...

Hilton var snälla och matchade mitt BW Diamond så jag var snäll tillbaka och bokade in mig två nätter på Washington Hilton för $249, så hotell är klart. Hoppas att ni inte misstycker på den punkten, hotellet har varierande recensioner på Google.

Tack på förhand!

Last edited:
Kära forumvänner!

Hilton var snälla och matchade mitt BW Diamond så jag var snäll tillbaka och bokade in mig två nätter på Washington Hilton för $249, så hotell är klart. Hoppas att ni inte misstycker på den punkten, hotellet har varierande recensioner på Google.

Tack på förhand!

Det ligger i mitt gamla hood och SAS har det som crewhotell. Loungen är trevlig med mycket bra snacks på kvällen med betalbar. Rummen om du har tur med uppgradering är fräscha och du har gångavstånd till alla bra barer och matställen runt hörnet.

Jag körde MR lör-mån till IAD helgen före jul och spenderade dagarna så här:

Lördag - Buss från IAD till Wiehle Reston för 5 dollar. Wi-fi på bussen, resan tog drygt 10 minuter. Tunnelbana därifrån in till Farragut West (ca 40 min). Promenad på fem minuter till The Mayflower Hotel, som ligger ungefär ett kvarter från Capitol Hilton (men du kanske bor på det andra Hilton?).

Efter incheckning så var väl klockan närmare 18 så jag fokuserade på mina kvarter för att kolla in eventuell shopping, men det mesta var redan stängt så jag hängde mest på Nordstrom Rack som är rätt okej om man letar efter billiga märkeskläder. Kvarteren ovanför Farragut Square var otroligt döda för att vara en lördagkväll. Ett par tidiga julfirare i form av ungdomar med tomteluvor som hängde utanför enstaka barer var de enda man såg.

Då jetlagen slog till tidigt så blev det middag i hotellbaren och sen sängen redan vid 21-tiden.

På söndagen så promenerade jag ner mot Vita Huset efter frukost. Cirka en kvart att gå. Tog några bilder, gick till giftshopen, gick runt till andra sidan och tog några bilder till. Promenerade sedan i en halvtimme till Georgetown och kollade in lite affärer. Taxi till hotellet för att lämna vad jag köpt och sedan tunnelbana till Silver Spring, Maryland, i en halvtimme för att gå på några skivaffärer som jag kollat upp. Kul att bocka av en ny delstat, men såklart endast ett tips för vinylsamlaren. Åkte även förbi ett område en bit ovanför Dupont Circle som var ganska trevligt. Lite åt Georgetown-hållet. Även det för att kolla in skivaffärer.
T-bana tillbaka till hotellet och sedan en taxi till nyöppnade Momofuku i City Center. De tar mest emot walk-ins och kan rekommenderas om man gillar asiatiska smårätter.

Vaknade supertidigt på måndag morgon pga jetlag och packade. Hade fixat late checkout till 13.30. Var klar med hotellfrukosten vid 07.00 och tog en taxi ner till Lincoln Memorial. Upp för att hälsa på Abe och traskade sedan förbi monumenten ett och ett. Koreakriget, Martin Luther King Jr, WWII, Washington-monumentet och sedan förbi alla Smithsonian-museum till The Capitol för en guidad tur som började 09.40. Man skulle dock vara på plats ca 40 minuter innan så jag hann komma med turen som gick redan vid 09.00. Cirka 30 pers i en grupp fick gå igenom en massa olika rum och ta bilder på allt vi ville. Hyfsat intressant. Klar till strax efter 10.00 och gick då ner till National Air & Space Museum som ligger en kvarts promenad därifrån. Spenderade en timme på museet (borde haft lite mer tid egentligen) och gick sen upp till City Center (förbi FBI-huset) till Luke's Lobster för en snabb, och helt fantastisk, Lobster Roll. Tunnelbana till hotellet lagom till utcheckning och sedan t-bana/buss till IAD igen.
Lyckad cash upgrade till C vid incheckning efter att OT från PLUS fallerat så allt var frid och fröjd.

Så på två dagar så hann jag med extremt mycket skulle jag säga. Hade gjort hyfsad research innan för att optimera min tid där. Trevlig resa!

Jag körde MR lör-mån till IAD helgen före jul och spenderade dagarna så här:

Lördag - Buss från IAD till Wiehle Reston för 5 dollar. Wi-fi på bussen, resan tog drygt 10 minuter. Tunnelbana därifrån in till Farragut West (ca 40 min). Promenad på fem minuter till The Mayflower Hotel, som ligger ungefär ett kvarter från Capitol Hilton (men du kanske bor på det andra Hilton?).

Efter incheckning så var väl klockan närmare 18 så jag fokuserade på mina kvarter för att kolla in eventuell shopping, men det mesta var redan stängt så jag hängde mest på Nordstrom Rack som är rätt okej om man letar efter billiga märkeskläder. Kvarteren ovanför Farragut Square var otroligt döda för att vara en lördagkväll. Ett par tidiga julfirare i form av ungdomar med tomteluvor som hängde utanför enstaka barer var de enda man såg.

Då jetlagen slog till tidigt så blev det middag i hotellbaren och sen sängen redan vid 21-tiden.

På söndagen så promenerade jag ner mot Vita Huset efter frukost. Cirka en kvart att gå. Tog några bilder, gick till giftshopen, gick runt till andra sidan och tog några bilder till. Promenerade sedan i en halvtimme till Georgetown och kollade in lite affärer. Taxi till hotellet för att lämna vad jag köpt och sedan tunnelbana till Silver Spring, Maryland, i en halvtimme för att gå på några skivaffärer som jag kollat upp. Kul att bocka av en ny delstat, men såklart endast ett tips för vinylsamlaren. Åkte även förbi ett område en bit ovanför Dupont Circle som var ganska trevligt. Lite åt Georgetown-hållet. Även det för att kolla in skivaffärer.
T-bana tillbaka till hotellet och sedan en taxi till nyöppnade Momofuku i City Center. De tar mest emot walk-ins och kan rekommenderas om man gillar asiatiska smårätter.

Vaknade supertidigt på måndag morgon pga jetlag och packade. Hade fixat late checkout till 13.30. Var klar med hotellfrukosten vid 07.00 och tog en taxi ner till Lincoln Memorial. Upp för att hälsa på Abe och traskade sedan förbi monumenten ett och ett. Koreakriget, Martin Luther King Jr, WWII, Washington-monumentet och sedan förbi alla Smithsonian-museum till The Capitol för en guidad tur som började 09.40. Man skulle dock vara på plats ca 40 minuter innan så jag hann komma med turen som gick redan vid 09.00. Cirka 30 pers i en grupp fick gå igenom en massa olika rum och ta bilder på allt vi ville. Hyfsat intressant. Klar till strax efter 10.00 och gick då ner till National Air & Space Museum som ligger en kvarts promenad därifrån. Spenderade en timme på museet (borde haft lite mer tid egentligen) och gick sen upp till City Center (förbi FBI-huset) till Luke's Lobster för en snabb, och helt fantastisk, Lobster Roll. Tunnelbana till hotellet lagom till utcheckning och sedan t-bana/buss till IAD igen.
Lyckad cash upgrade till C vid incheckning efter att OT från PLUS fallerat så allt var frid och fröjd.

Så på två dagar så hann jag med extremt mycket skulle jag säga. Hade gjort hyfsad research innan för att optimera min tid där. Trevlig resa!

Hur mycket kostade uppgraderingen?

Toppen