Vaniljvodka skrev:Jag körde MR lör-mån till IAD helgen före jul och spenderade dagarna så här:Lördag - Buss från IAD till Wiehle Reston för 5 dollar. Wi-fi på bussen, resan tog drygt 10 minuter. Tunnelbana därifrån in till Farragut West (ca 40 min). Promenad på fem minuter till The Mayflower Hotel, som ligger ungefär ett kvarter från Capitol Hilton (men du kanske bor på det andra Hilton?).Efter incheckning så var väl klockan närmare 18 så jag fokuserade på mina kvarter för att kolla in eventuell shopping, men det mesta var redan stängt så jag hängde mest på Nordstrom Rack som är rätt okej om man letar efter billiga märkeskläder. Kvarteren ovanför Farragut Square var otroligt döda för att vara en lördagkväll. Ett par tidiga julfirare i form av ungdomar med tomteluvor som hängde utanför enstaka barer var de enda man såg.Då jetlagen slog till tidigt så blev det middag i hotellbaren och sen sängen redan vid 21-tiden.På söndagen så promenerade jag ner mot Vita Huset efter frukost. Cirka en kvart att gå. Tog några bilder, gick till giftshopen, gick runt till andra sidan och tog några bilder till. Promenerade sedan i en halvtimme till Georgetown och kollade in lite affärer. Taxi till hotellet för att lämna vad jag köpt och sedan tunnelbana till Silver Spring, Maryland, i en halvtimme för att gå på några skivaffärer som jag kollat upp. Kul att bocka av en ny delstat, men såklart endast ett tips för vinylsamlaren. Åkte även förbi ett område en bit ovanför Dupont Circle som var ganska trevligt. Lite åt Georgetown-hållet. Även det för att kolla in skivaffärer.T-bana tillbaka till hotellet och sedan en taxi till nyöppnade Momofuku i City Center. De tar mest emot walk-ins och kan rekommenderas om man gillar asiatiska smårätter.Vaknade supertidigt på måndag morgon pga jetlag och packade. Hade fixat late checkout till 13.30. Var klar med hotellfrukosten vid 07.00 och tog en taxi ner till Lincoln Memorial. Upp för att hälsa på Abe och traskade sedan förbi monumenten ett och ett. Koreakriget, Martin Luther King Jr, WWII, Washington-monumentet och sedan förbi alla Smithsonian-museum till The Capitol för en guidad tur som började 09.40. Man skulle dock vara på plats ca 40 minuter innan så jag hann komma med turen som gick redan vid 09.00. Cirka 30 pers i en grupp fick gå igenom en massa olika rum och ta bilder på allt vi ville. Hyfsat intressant. Klar till strax efter 10.00 och gick då ner till National Air & Space Museum som ligger en kvarts promenad därifrån. Spenderade en timme på museet (borde haft lite mer tid egentligen) och gick sen upp till City Center (förbi FBI-huset) till Luke's Lobster för en snabb, och helt fantastisk, Lobster Roll. Tunnelbana till hotellet lagom till utcheckning och sedan t-bana/buss till IAD igen.Lyckad cash upgrade till C vid incheckning efter att OT från PLUS fallerat så allt var frid och fröjd.Så på två dagar så hann jag med extremt mycket skulle jag säga. Hade gjort hyfsad research innan för att optimera min tid där. Trevlig resa!Klicka för att utvidga...