Senaste nytt

Tips vid kryssning till Aruba o Curaco

Hej,
ankommer nästa vecka med RCL till ORANJESTAD, ARUBA och WILLEMSTAD, CURACAO.
Tips mottages tacksamt på vad vi ska hitta på 2 vuxna och 2 tonåringar.
Vi tycker om god mat men framförallt bra bad.
 

sembl

Medlem
På Curacao så skulle jag styra kosan mot Playa Porto Marie. Riktigt fin liten strand med beach bar och fantastisk vatten. Finns även dykcenter där.

På Aruba har du alltid Flamingo beach som är trevligt. Men varningens tecken. Aruba är enligt mig en kass destination då allt är ganska mediokert och packat med amerikaner. Känns mer Florida än Aruba.

Min favorit ö är utan tvekan Bonaire av ABC öarna.
 

airac

Medlem
På Curacao så skulle jag styra kosan mot Playa Porto Marie. Riktigt fin liten strand med beach bar och fantastisk vatten. Finns även dykcenter där.

På Aruba har du alltid Flamingo beach som är trevligt. Men varningens tecken. Aruba är enligt mig en kass destination då allt är ganska mediokert och packat med amerikaner. Känns mer Florida än Aruba.

Min favorit ö är utan tvekan Bonaire av ABC öarna.
Bekräftar sembls intryck. Vi åkte till Curacao efter ha läst på lite. Willemstad inom gångavstånd från kryssningsterminalen är sådär. Playa Porto Mari en riktig höjdare. Allmänt var de delar som lever på holländska turisterna trevligare, tyckte lite synd om kryssningsturisterna som kom i vågar och leddes till turistfällorna. Disclaimer: jag är själv holländare och Curacao var första besöket till karibiska delen av kungariket.
 

Tur-Ture

Medlem
Vi var på Aruba i 11 dagar i Mars/April 2023 och gillade det. Visst det var en hel del amerikaner där men antar att det finns en hel del av dom på kryssningen också. Palm Beach är ju kanske lite för mycket av allt, man såg inte sanden pga av alla solstolar och massor med folk o barer o sånt, vi var där några kvällar och åt o drack. Dock inget ställe jag skulle vilja vara på under en beachdag.
Nu är vi 50+are som var där utan tonåringar, men mina tips kommer ändå och kanske ger nånting. Nu vet jag ju inte hur lång tid ni har på Aruba.
1. Stanna inte i Oranjenstaad, en riktigt tråkig håla.
2. Flamingo Beach är häftig, vi var där en dag och det var nog den bästa på vår resa. Men, man måste boka biljetter i förväg om man inte bor på hotellet som äger ön, dom släpper kommande veckas platser på Lördagar och dom tar snabbt slut. Förra året kostade det USD 125,00/pers, då ingick det en mat/dryck kupong värd USD 20,00. Att äta och dricka på ön var inte dyrare än på andra stränder.
3. Vill man ha en schysst stranddag till lägre pris rekomenderar jag lokalbussen till Eagle Beach (vi bodde där), bussen stannar utanför kryssingsterminalen och tar ca 20 minuter. OBS dom tar bara cash och gillar inte stora sedlar, taxi funkar också bra förstås och är ni fyra så blir det kanske inte så himla mycket dyrare än bussen. I början på Eagle Beach (sett från Oranjenstad) kan man hyra solstolar och äta/dricka från en strandbar, tror den hette CocoLoco eller nåt sånt, riktigt fin strand där. Hotellen brevid har restauranger också. I andra änden av Eagle Beach finns det berömda trädet som alla ska fotografera, fattar inte riktigt varför eftersom det finns liknande träd över hela ön.
4. Baby Beach ligger en bra bit från Oranjenstaad och är fin men kanske för långgrund för tonåringarna, dyra solstolar och halvtaskig mat i beachbaren.
5. ATV/UTV tour: vi gjorde inte det utan hade hyrbil, men man såg dom överallt och det verkade häftigt.
 
Toppen