Senaste nytt

Tips & tricks Resa med infant i business

Nicedase

Medlem
Hej på er,

Kommer under kommande året göra en del resor med 6-12 månaders infant. Hittade ingen riktig samlingstråd för tips och tricks för resande med infant i business. Syftet är väl egentligen både få tips från föräldrar som gjort liknande resor men också från er som reser i business och vill ge lite ”konstruktiv kritik” till föräldrar.

Första resan för oss bär av till BKK. Vi har bokat award med Turkish ner och EVA hem via VIE. Tänkte bara höra ifall någon av er har erfarenheter av resa med infant med dessa bolag? Behöver man boka specifika platser för tillgång till bassinet eller sker platstilldelningen automatiskt när bokningen innehåller en infant?

Har ni någon specifik taktik när det gäller hålla vakna och resa sen natt/tidig morgon (EVA flyget går 02.45 från bkk)?

Och sen den sista frågan: kollar man i bokningen så står inte hela namnet på infant med. Barnet heter Maja men det står bara Ma i bokningen trotts att jag är 150% säker på att jag skrev Maja. Någon som upplevt detta tidigare?

Ser framemot er respons och som sagt, kom gärna med lite gnäll mot föräldrar som ni rest med tidigare. :)

Platser med basinett måste bokas. Ingen garanti att man får dem. Har vid tillfälle lyckats byta mig till vid boarding.

Inget problem att hela namnet inte är med. Infant och förälders namn är i samma stäng med max antal tecken. Därför blir det trunkerat (2x för och efternamn).

Det där med planering av sömn är nog ytters individuellt. Kom ihåg att barnet måste "sitta upp" I knät under start å landning. Dvs du kan inte använda basinett där.

En annan sak att tänka på är att basinett är ganska begränsat (längd å vikt, olika på olika bolag). Jag upplevde i alla fall att mina barn växte ur den funktionen snabbare än vad jag förväntat mig :)

Ta med nya leksaker som kan vara av intresse. Något att titta på också, även om det inte varar så länge så kan det hjälpa. Några favoritböcker.

Var beredda på att dela upp er sömn om barnet inte har ordentliga sovruitner eller bara blir förvirrad av tidskillnaderna.

Vi åkte med barn omkring ett år och skippade bassinet då den inte hade uppskattats. Antingen delade vi säte när vi sov eller så fick hon ligga på egen plats om det fanns ledigt.

Platser med basinett måste bokas. Ingen garanti att man får dem. Har vid tillfälle lyckats byta mig till vid boarding.

Inget problem att hela namnet inte är med. Infant och förälders namn är i samma stäng med max antal tecken. Därför blir det trunkerat (2x för och efternamn).

Det där med planering av sömn är nog ytters individuellt. Kom ihåg att barnet måste "sitta upp" I knät under start å landning. Dvs du kan inte använda basinett där.

En annan sak att tänka på är att basinett är ganska begränsat (längd å vikt, olika på olika bolag). Jag upplevde i alla fall att mina barn växte ur den funktionen snabbare än vad jag förväntat mig :)
Toppen, där räddade du 90 min av min tid att ringa till SAS och fråga gällande namnet! STORT tack! :)

Alla barn är olika så svårt med generella råd.

Men till att börja med, strunta i alla suckar och blickar som ni eventuellt får. Ni har all rätt att resa i Business, om andra stör sig på det är det deras problem.
Har själv åkt i Business med 3 olika barn (inte mina) och till och från var det skrikorkester, inte mycket att göra åt, finns hörlurar som dämpar det mesta. Föräldrarna gjorde så gott de kunde för att få barnen lugna, mer än så kräver inte jag.

Har sett lite Youtube filmer där föräldrar haft med sig små kit till medresenärer som eventuellt störs av barnen. Kitet har innehållit en liten hälsning, något sött och öronproppar. Säger absolut inte att det är något man ska göra eller förväntas göra, men många drog i alla fall på ett leende.

Om ni kan välja platser i förväg så är väl ett tips att inte välja platser ”mitt i kabinen” utan istället i en ände. Då stör ni så få som möjligt… och det gäller ju oavsett klass. Det där med kit till medresenärerna kan ju vara en fin gest, men absolut inte nödvändigt. Då är det viktigare att man gör sitt bästa som förälder att hålla barnet lugnt… resten får man som medpassagerare lösa med NC-lurar. Imho.

Tjejen började åka först vid 6 mån ålder pga komplikation direkt efter förlösningen, fyller två i april, och har 32 segment i loggen, så ger mina tankar så här långt.

Bassinet beror på bolag väldigt mycket. Vissa har vikt gräns (så lågt som 8-9kg), vissa åldersgräns (så ung som 9 mån). Turkish var struligt att boka, krävs att du ringer. En annan avvägning är vart bassinet platserna finns. Vi har flera gång valt bort bassinet och satt oss där det är minst spring genom kabinen. Längst bak i business kabinen på Swiss (longhaul) t.ex.. Då har man större möjlighet att använda gången och vår tjej har lättare att komma till ro om det inte är rörelse förbi hela tiden.

Alltid platser bredvid varandra så att man lätt kan dela på jobbet och snabbt kan flytta barnet oavsett bälteskrav. Så fort barnet kan sitta upp är euro-business (med ledigt mittsäte) faktiskt ett väldigt praktiskt sätt att resa.

Förkortat namn hade även vi på star award bokning gjort hos SAS på Swiss och LH flyg, blev Alexa (minus -ndra), inget som ställde till det på något sätt. Jag är nog ganska säker på att även jag fyllde i rätt från början. Star alliance award biljetter går ej att namnändra.

Rutiner ska helst följas så bra det går. När vi åkte till Singapore var det avgång på eftermiddagen, när det blev läggdags satt vi på pyjamas borstade tänderna och sedan sov tjejen fint tills frukost. Avgång mitt i natten har vi gjort två gånger, senast nu i december 2.50 från Abu Dhabi. Vi lägger oss i rimlig tid så att alla får en tupplur, sedan går vi upp och lägger oss igen på flyget. Det har funkat, även jetleg har tjejen hanterat bra genom att gå rakt in i rimlig rutin efter ankomst. Maten styr kroppen väldigt mycket.

När tjejen var yngre hade vi alltid med oss kartonger med ersättning (hon tog både mammas mat och ersättning). Det är enklare än att behöva hålla på med pulver.

Fråga gärna om någon har ett ämne jag ska prata till.

Oh ja! Ha med paracetamol och ibuprofen (alvedon + ipren) suppositorier plus nässpray oavsett hälsoläge vid avfärd. Små barn blir små sjuka hela tiden, en bebis brukar klaga vid start/landing pga tryckskillnad, en bebis med förkylning kan bli hysteriskt. Sätt en supp och spraya näsan vid minsta tvekan, det gör alla mycket gladare! Sedan utvärderar man på marken om man ska fortsätta med smärtstillande eller ej. Ipren suppositer för små barn säljs ofta inte utomlands, paracetamol är inget svårt att få tag på. Tjejen reagerade bättre på ipren vid tandsprickning / ömmande tänder. Suppositorier förvaras i skötsväskan, så att man alltid har de till hands på flygplanstoaletten. Jag har rest som ensam pappa och bytt bajsblöja på en 18 månaders ombord en X-Fly CRJ900, då förtjänar man en stjärna :-D

Toppen