Spenderade onsdag tom lördag i Malta och tänkte uppdatera den här tråden.
Vi flög ARN-AMS-MLA med SAS och Air Malta vilket fungerade u/a. Air Malta hade nog den trängsta seating (i eco) jag någonsin upplevt. Hem direkt med SAS. Bokade transfer via ecabs och det fungerade perfekt.
Vi bodde på Victoria Hotel i Sliema och det var mkt bra, framförallt personalen (hotellet sitter ihop med Palace Hotel och delar takterrass/pool).
Vi besökte ”Malta at war museum” samt Fort St Elmo med ”National war museum”. Vill man bara besöka ett skulle jag rekommendera det senare, då får man en bättre helhet. Det första behandlar endast perioden 1940-1943 och är välgjort, skippa dock audioguiden, den rör bara till det (och tillför inget nytt mot det som finns att läsa).
När det gäller restauranger gick vi på tipsen från
@Alx och
@Henry.
Generellt låg priserna helt ok och det maltesiska vinet (vitt och rött) var över förväntan bra. Även Cisk (lager) var bra samt Blue Label (amber ale) var riktigt god.
La Cuccagna, Sliema. Kändes som en liten kvarterskrog med bra service, dock var deras pasta lite väl ”al dente” för min smak. +++
Vecchia Napoli, Sliema. Väldigt basal inredning och kanske inte så uppmärksam personal MEN, otroligt goda pizzor. Perfekt för en lunch. ++++
Ta’Kolina, Sliema. (hittade den i Air Maltas inflight magazine). Gammal familjerestaurang med bra service. Jag upplevde att det fanns väldigt gott om personal. Vi åt färsk fisk och den var väl tillagad och inte alls torr. Deras stolar var dock väldigt obekväma. Undvik uteserveringen då den vetter mot huvudleden runt Sliema. +++
Guze bistro, Valletta. Liten restaurang, boka bord är det som gäller. Mkt bra och uppmärksam service. Köttbiten vi åt var perfekt tillagad. Hit går jag gärna igen. ++++
Str.Eat Café, Valletta. Blev en lunchburgare (”The Daddy”) här och den var mkt god. Deras uteservering rekommenderas i bra väder. Vet inte om de drivs av samma som driver Badass Burgers men menyn hade begränsat men liknande utbud (t ex ”The Daddy” finns hos båda)

+++